Page 46 - mag_60
P. 46

υΓεΙΑ  ΨυΧοΛοΓΙΑ


               ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΕΣ ΓΟΝΕΩΝ

               ΠΟΥ ΒΟΗΘΟΥΝ  Ή ΠΑΡΕΜΠΟΔΙΖΟΥΝ
               ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΕΦΗΒΩΝ


               ναι μία ώρα την ημέρα, αν εργαζόμαστε,                Ο έφηβος συχνά προκαλεί
               αλλά να είναι ουσιαστική κι όχι μόνο δι-              Η πρόκληση έρχεται με διάφορους τρό-
               ακπεραιωτική). Χρειάζονται το ενδιαφέ-                πους, εμφάνιση, γλώσσα, αργκό, τατουάζ

               ρον μας και την καθοδήγησή μας, όχι με                και τρύπημα του δέρματος (piercing) κ.ά.
               τρόπο επιβλητικό αλλά προτεινόμενο.                   Τι κάνουμε….
                                                                     Πρόκειται  για  έναν  τρόπο  επικοινωνί-
               Άλλο αυστηρότητα                                      ας του εφήβου να τραβήξει την προσοχή

               κι άλλο αυταρχισμός                                   του γονιού και του λέει κάτι μέσα από μία
               Η αυστηρότητα σημαίνει καλή τήρηση των                δράση, μέσα από την εκδραμάτιση-όπως
               ορίων, συνέπεια και επιφέρει εμπιστοσύ-               λέμε και οι ψυχολόγοι.
               νη ανάμεσα στους ανθρώπους. Αντίθετα,                 Είναι μία ευκαιρία να επικοινωνήσουμε.
               ο αυταρχισμός φέρει αντίδραση και αγρι-               Πρέπει να καταλάβουμε τι μας λέει χωρίς

               εύει τους εφήβους κι όχι μόνο!                        να μιλάει. Μήπως παραείμαστε απορρο-
                                                                     φημένοι με την δουλειά και αισθάνεται
               Δεν μπαίνουμε σε παιχνίδια                            παραμελημένος; Μήπως παραασχολού-

               δύναμης και ανταγωνισμού                              μαστε με τους τσακωμούς με τον/την σύ-
               με τον έφηβο                                          ντροφο και κραυγάζει μέσα από την συ-
               Ο έφηβος όπως είπαμε ήδη προσπαθεί να                 μπεριφορά του να αλλάξουμε κάτι;
   46
               βρει το ποιος είναι. Δομεί την ταυτότητα              Και δω είναι πολλοί οι λόγοι. Πρέπει να
               του. Για να το καταφέρει αυτό, μέσα στις              είμαστε όμως όλοι οι γονείς σε εγρήγορ-
               στρατηγικές  της  αυτονόμησής  του  είναι             ση όταν δούμε τέτοιες συμπεριφορές και
               η μετακίνησή του από την συμμόρφωση                   να ζητήσουμε βοήθεια από ειδικούς, γιατί
               στην αντίδραση. Αυτό είναι το πρώτο                   όσο δεν αντιμετωπίζεται και δεν καταλα-
               βήμα που θα τον βοηθήσει να βρει την δική             βαίνουμε το νόημα τέτοιων ομιλούντων
               του φωνή αν δεν εγκλωβιστεί σε αυτό το                με αυτόν τον τρόπο πράξεων, τόσο αυτές
               σχήμα από λάθη του περιβάλλοντος. Το                  θα γίνονται όλο και πιο μεγάλες, θεαμα-

               βασικότερο λάθος είναι να κοντραριστεί                τικές ώσπου ο γονιός να πάρει το μήνυμα
               ο έφηβος.  Δεν πρέπει να παίξουμε το παι-             ότι ο έφηβος κάτι του ζητάει.
               χνίδι δύναμης που μας προτείνει. Δυνατός
               δεν είναι αυτός που τσιμπά και αντιδρά με             Δεν κρίνουμε τους φίλους του
               τον ίδιο τρόπο που ο άλλος του προτείνει,             και τους συντρόφους του
               αλλά απαντά με νηφαλιότητα. Τα παιχνί-                Λέμε την γνώμη μας μόνο αν μας ζητηθεί.
               δια δύναμης, ιδιαίτερα μεταξύ του εφή-                Αν δεν εγκρίνουμε την παρέα του παιδιού

               βου και του γονιού του ίδιου φύλου με                 μας είναι μία μορφή απόρριψης του ίδιου
               αυτόν είναι δυστυχώς αρκετά συχνά και                 του παιδιού μας. Αν δούμε ότι η παρέα
               έχουν να κάνουν με πολλές αιτίες ανάλο-               του είναι επικίνδυνη (ναρκωτικά, παραβα-
               γα με την προσωπική ιστορία του γονιού.               τικότητα κλπ) δεν πρέπει να δώσουμε την
               Πολλές είναι οι βλαβερές συνέπειες μίας               ευθύνη έξω, αλλά να δούμε τι συμβαίνει
               τέτοιας στάσης του γονιού, ο οποίος ανά-              με το δικό μας το παιδί που ελκύεται από
               μεσα σε άλλα χάνει και το κύρος του στα               μία τέτοια παρέα και να ζητήσουμε άμεσα
               μάτια του παιδιού του.                                βοήθεια από ειδικό. Γενικά να θυμάστε
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51