Page 42 - mag_63
P. 42

τΟ ΑΛΦΑΒΗτΑΡΙ τΗΣ ζωΗΣ

                Έ(ψιλον) όπως


                ελευθερία




               Ας δούμε, λοιπόν, την ελευθερία ως                    Τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά αν
               προς τη δέσμευσή μας απέναντι σε κάτι.                τα δούμε από άλλη σκοπιά. Πριν μιλή-

               Ας πάρουμε τις δεσμεύσεις απέναντι                    σουμε για το πόση ελευθερία μπορεί να
               στην εργασία μας. Ως εργαζόμενος                      έχει ή να δώσουμε σε ένα παιδί, πρέπει
               έχω κάποιες ελευθερίες και κάποιες                    να ρωτήσουμε πόση γνώση έχει.
               απαγορεύσεις. Η ελευθερία να πηγαί-

               νω  βόλτα  αναιρείται  όταν  βρίσκομαι                Εγώ, ως ενήλικας, μπορώ να οδηγώ
               στο εργασιακό μου ωράριο – εν ώρα                     ένα αυτοκίνητο στον δρόμο, άρα είμαι

               δουλειάς. Αντίστοιχα μπορώ να βρω                     ελεύθερη να οδηγήσω, επειδή ξέρω να
               ελευθερίες  και  άρση  ελευθεριών  σε                 οδηγώ. Ως εκ τούτου, μπορώ να ανα-
               κάθε άλλο περιβάλλον όπου λειτουργώ                   λάβω και την ευθύνη ως προς αυτό.
               και συνυπάρχω με ανθρώπους βάση                       Όμως, δεν είμαι ελεύθερη να οδηγήσω

               συμφωνιών που έχουν προηγηθεί.                        άλλο όχημα επειδή δεν έχω την αντί-
                                                                     στοιχη γνώση άρα πώς θα μπορώ να
               Έτσι, μετά από αυτά, μπορούμε να δια-                 είμαι υπεύθυνη όταν δεν γνωρίζω πώς

               πιστώσουμε ότι όταν μιλάμε για ελευθε-                λειτουργεί και δεν μπορώ να χειριστώ
   42          ρία ή απαγόρευση, δεν αναφερόμαστε                    ώστε να υπάρξει ένα συγκεκριμένο
               κατ’ ανάγκη σε παραβατική συμπεριφο-                  αποτέλεσμα.
               ρά ή παραβιάσεις και παρανομίες αλλά

               για συμφωνημένο και προκαθορισμένο                    Τα παιδιά τι μπορούν να χειριστούν με
               πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργούμε                   ασφάλεια; Ποια πεδία γνωρίζουν ώστε

               και συνυπάρχουμε με άλλους. Έτσι, σε                  να έχουν και την αντίστοιχη ελευθερία;
               μια ιδανική κατάσταση, όταν οι συμ-                   Τι  υπευθυνότητα  μπορούν  να  αναλά-
               φωνίες τηρούνται από όλες τις πλευ-                   βουν;
               ρές, τότε μπορούμε να απολαμβάνουμε

               και τις ελευθερίες. Αν όχι, τότε και οι               Αν θέλουμε να έχουμε παιδιά ελεύθε-
               ελευθερίες περιορίζονται.                             ρα, πρέπει να ασχοληθούμε πολύ με
                                                                     το τι θα μάθουν. Δεν μιλώ για μαθή-

               Ας πάμε τώρα στα παιδιά. Ελευθερία                    ματα σχολείου (αν και θα έπρεπε να
               και παιδί. Πόσο μπορούν να συνυπάρ-                   παρέχουν τέτοια γνώση!) αλλά για όσα
               χουν; Όσοι ασχολούνται με τα παιδιά,                  χρειάζεται να γνωρίζουν ώστε να μπο-
               μιλούν για τα όρια που πρέπει ή θα έπρε-              ρούν να αντιμετωπίζουν επιτυχώς τις

               πε να μπαίνουν στα παιδιά, για δικαιώ-                καταστάσεις στη ζωή τους. Συνεπώς,
               ματα που δεν είχαν και τώρα έχουν και                 ξεκινώντας από τα μικρά και καθημερι-
               άλλα παρόμοια που συχνά οδηγούν σε                    νά, βάζω το παιδί να σκέφτεται και να

               αδιέξοδα και καταστάσεις που υπάρχει                  αξιολογεί τις καταστάσεις και να παίρ-
               η απορία για το τι και πώς στη διαπαι-                νει αποφάσεις για αυτές και μάλιστα
               δαγώγηση των παιδιών. Σύγχυση!                        αποφάσεις που να οδηγούν αυτό ή/και
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47