Page 47 - mag_63
P. 47
από τη Δήμητρα Σταύρου
http://psyhismos.blogspot.gr/
σχέσεις εξάρτησης που στηρίζονται στο σχήμα: Θύ- υποχρέωσης.
της-θύμα.
Όμως μόνο κάποιοι
Η θυσία εμφανίστηκε μάλλον ως θετική αξία κατά τις φτάνουν τελικά σε αυτό
προηγούμενες δεκαετίες. Το ιδεώδες αυτό συνδέθη- το σημείο κατανόησης,
κε κυρίως από τους συνειρμούς της θυσίας για την ενώ είναι ακόμη λιγό-
πατρίδα, τον ηρωισμό, τη μεγαλοσύνη. τεροι όσοι καταφέρουν
να απαλλαγούν από το
Όμως χρειάζονται θυσίες μέσα στην οικογένεια; δηλητήριο αυτού του
Γιατί δεν πρόκειται για θυσία η επιθυμία κάποιου να θυμού.
κάνει παιδιά και να αλλάξει τρόπο ζωής, για παρά-
δειγμα, αλλά για προτεραιότητα της επιθυμίας για Σχέσεις ισχυρής εξάρ-
παιδί σε σχέση με αυτήν της, λιγότερο ή περισσότε- τησης συνήθως στηρί-
ρο, ανέμελης εργένικης ζωής. ζονται σε αυτό το είδος
θυματοποίησης. Οι ρό-
Άλλο παράδειγμα που η θυσία χρησιμοποιείται ως λοι σχεδόν ποτέ δεν πα-
άλλοθι για την κάλυψη προσωπικής αδυναμίας, είναι γιώνονται κι έτσι τα δύο 47
οι γάμοι που διατηρούνται για τα παιδιά. Συνήθως, μέρη ανταλλάσσουν με-
όταν τα παιδιά καταφέρουν να ανεξαρτητοποιηθούν ταξύ τους τους ρόλους
και να φύγουν από την πατρική στέγη, το ζευγάρι συ- θύτη-θύματος. Η ισχυρή
νεχίζει να ζει μαζί με τον ίδιο τρόπο, χωρίς να οδη- εξάρτηση υπάρχει πάντα
γείται σε χωρισμό. Στη συζήτηση με τα θυματοποι- μέσα στη θυματοποίηση
ημένα μέλη (στη συντριπτική πλειοψηφία γυναίκες καθώς ο ρόλος του θύ-
μεγαλύτερης ηλικίας) εμπλέκονται θέματα οικονο- ματος δεν υπάρχει χω-
μικής εξάρτησης από τον σύζυγο, απουσία στήριξης ρίς αυτόν του θύτη και
από άλλους κοντινούς συγγενείς κλπ. αντίστροφα.
Όμως δεν υπάρχει οικονομική εξάρτηση χωρίς ψυ- Μα τι σημαίνει αγαπώ
χολογική. τον εαυτό μου;
Οι ωφελούμενοι αυτής της θυσίας (τα παιδιά στα πα- Σίγουρα δεν σημαίνει
ραδείγματα που αναφέρθηκαν) δεν μπορούν εύκολα ότι με ενδιαφέρει πρω-
να αφήσουν το βάρος που αυτή προκαλεί. Κι όταν τίστως να θρέψω το
τελικά ο «ωφελημένος» αντιληφθεί ότι πίσω από την Εγώ μου. Η αγάπη για
πράξη της θυσίας συνήθως κρύβεται χαμηλός αυτο- τον εαυτό δεν πρέπει να
σεβασμός, τότε παύει να αισθάνεται επιβαρυμένος. συγχέεται με τον ωφε-
Θυμώνει και αγανακτεί. Στρέφεται εναντίον του λιμισμό. Προκύπτει από
«θύματος» που προσπαθεί να δημιουργήσει σχέση σεβασμό στη ζωή.