Page 47 - mag_63
P. 47

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                  http://psyhismos.blogspot.gr/








               σχέσεις εξάρτησης που στηρίζονται στο σχήμα: Θύ-                        υποχρέωσης.

               της-θύμα.
                                                                                       Όμως μόνο κάποιοι
               Η θυσία εμφανίστηκε μάλλον ως θετική αξία κατά τις                      φτάνουν τελικά σε αυτό
               προηγούμενες δεκαετίες. Το ιδεώδες αυτό συνδέθη-                        το  σημείο  κατανόησης,

               κε κυρίως από τους συνειρμούς της θυσίας για την                        ενώ είναι ακόμη λιγό-
               πατρίδα, τον ηρωισμό, τη μεγαλοσύνη.                                    τεροι όσοι καταφέρουν
                                                                                       να απαλλαγούν από το

               Όμως χρειάζονται θυσίες μέσα στην οικογένεια;                           δηλητήριο αυτού του
               Γιατί δεν πρόκειται για θυσία η επιθυμία κάποιου να                     θυμού.
               κάνει παιδιά και να αλλάξει τρόπο ζωής, για παρά-
               δειγμα, αλλά για προτεραιότητα της επιθυμίας για                        Σχέσεις  ισχυρής  εξάρ-

               παιδί σε σχέση με αυτήν της, λιγότερο ή περισσότε-                      τησης  συνήθως  στηρί-
               ρο, ανέμελης εργένικης ζωής.                                            ζονται σε αυτό το είδος
                                                                                       θυματοποίησης. Οι ρό-

               Άλλο παράδειγμα που η θυσία χρησιμοποιείται ως                          λοι σχεδόν ποτέ δεν πα-
               άλλοθι για την κάλυψη  προσωπικής αδυναμίας, είναι                      γιώνονται κι έτσι τα δύο                 47
               οι γάμοι που διατηρούνται για τα παιδιά. Συνήθως,                       μέρη ανταλλάσσουν με-

               όταν τα παιδιά καταφέρουν να ανεξαρτητοποιηθούν                         ταξύ τους τους ρόλους
               και να φύγουν από την πατρική στέγη, το ζευγάρι συ-                     θύτη-θύματος. Η ισχυρή
               νεχίζει να ζει μαζί με τον ίδιο τρόπο, χωρίς να οδη-                    εξάρτηση υπάρχει πάντα

               γείται σε χωρισμό. Στη συζήτηση με τα θυματοποι-                        μέσα στη θυματοποίηση
               ημένα μέλη (στη συντριπτική πλειοψηφία γυναίκες                         καθώς ο ρόλος του θύ-
               μεγαλύτερης ηλικίας) εμπλέκονται θέματα οικονο-                         ματος δεν υπάρχει χω-
               μικής εξάρτησης από τον σύζυγο, απουσία στήριξης                        ρίς αυτόν του θύτη και

               από άλλους κοντινούς συγγενείς κλπ.                                     αντίστροφα.


               Όμως δεν υπάρχει οικονομική εξάρτηση χωρίς ψυ-                          Μα τι σημαίνει αγαπώ

               χολογική.                                                               τον εαυτό μου;


               Οι ωφελούμενοι αυτής της θυσίας (τα παιδιά στα πα-                      Σίγουρα δεν σημαίνει
               ραδείγματα που αναφέρθηκαν) δεν μπορούν εύκολα                          ότι με ενδιαφέρει πρω-

               να αφήσουν το βάρος που αυτή προκαλεί. Κι όταν                          τίστως να θρέψω το
               τελικά ο «ωφελημένος» αντιληφθεί ότι πίσω από την                       Εγώ  μου.  Η  αγάπη  για
               πράξη της θυσίας συνήθως κρύβεται χαμηλός αυτο-                         τον εαυτό δεν πρέπει να

               σεβασμός, τότε παύει να αισθάνεται επιβαρυμένος.                        συγχέεται με τον ωφε-
               Θυμώνει και αγανακτεί. Στρέφεται εναντίον του                           λιμισμό. Προκύπτει από
               «θύματος»  που προσπαθεί να δημιουργήσει σχέση                          σεβασμό στη ζωή.
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52