Page 45 - mag_64
P. 45

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               ΠΡιΝ ΤΟΝ ΘΑΛΗ,



               ΕΝΑ ΑΚΟΜΑ βΗΜΑ.



               Ο ΗΣιΟΔΟΣ.

















               Ο Ησίοδος μεσολαβεί κατά κάποιο                       δου καταγράφεται ένα πλήρες γε-

               τρόπο ανάμεσα στον Όμηρο και                          νεαλογικό δέντρο, μια γενεαλογία
               στον Θαλή. Όπως το υπαινίσσεται                       των θεοτήτων της αρχαίας Ελλά-
               και ο Αριστοτέλης είναι μια μορφή                     δας, που μέχρι τότε δεν ήταν καθό-

               πρωτοφιλοσοφίας ή προϊστορίας                         λου σαφής. Για κάθε θεό υπήρχαν                            45
               της φιλοσοφίας. Τι περισσότερο                        τρεις ή και περισσότερες εκδοχές

               από τον Όμηρο έχει ο Ησίοδος;                         γέννησης και χιλιάδες εκδοχές
               Πρώτο. Στο  προοίμιο των επών                         δράσης. Πρόκειται για μία τάση
               του ο Όμηρος επικαλείται την Μού-                     συστηματοποίησης και κατάταξης

               σα, μια θεότητα, που μιλάει στην                      που είναι επίσης κοινό στοιχείο με
               ουσία μέσω του ποιητή και λέει την                    την φιλοσοφία.
               αλήθεια. Δεν αφηγείται ο ποιητής,                     Τρίτο. Ξεκινάει ο Ησίοδος την

               αλλά η Μούσα. Ο ποιητής είναι το                      αφήγησή του όχι από τον Κρόνο και
               μέσο. Ο Ησίοδος αμφισβητεί την                        τον Δία, δηλαδή από κάποιες αν-
               παντοδυναμία της Μούσας. Στο                          θρωπομορφικές θεότητες ως πρω-

               δικό του προοίμιο αναφέρει ότι                        ταρχικές, αλλά από τρεις δυνάμεις
               «πρέπει να ελέγξω αν αυτά που                         στην ουσία τους φυσικές. Το Χάος,

               μου λέει η Μούσα ανταποκρίνονται                      που θα το ξαναβρούμε στον Ανα-
               στην αλήθεια ή μήπως δεν ανταπο-                      ξίμανδρο και τη Γη και τον Έρωτα,
               κρίνονται και με ξεγελάει;» Έχουμε                    που θα τα ξαναβρούμε στους προ-

               δηλαδή μια τάση αμφισβήτησης της                      σωκρατικούς και όχι μόνο φιλοσό-
               θεόπνευστης αλήθειας που είναι                        φους. Υπάρχουν λοιπόν απόγονοι

               ένα κοινό στοιχείο με την φιλοσο-                     των ησιόδειων αρχικών δυνάμεων
               φία.                                                  που τους συναντάμε στο πλαίσιο
               Δεύτερο. Στη Θεογονία του Ησίο-                       φιλοσοφικών  θεωριών,  όπως  ο
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50