Page 42 - mag_64
P. 42

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΗΣΟΥμε…










               ΜΥΘΟΣ ΚΑι ΛΟΓΟΣ






























               Το πέρασμα από τον Μύθο στο                           φυσικές  καταστάσεις.  Τα  ομηρικά

               Λόγο, που σηματοδοτεί τη γέννη-                       και ησιόδεια μοτίβα τα βρίσκουμε
               ση  της φιλοσοφίας, χαρακτηρί-                        και στα κλασικά χρόνια, τον 5ο και
   42
               ζεται κατά κανόνα ως τομή στην                        4ο αι. π.Χ, στους ποιητές και τους
               πορεία της ανθρώπινης σκέψης.                         τραγωδούς, σε μια περίοδο δηλα-
               Είναι όμως ακριβώς έτσι; Όχι και                      δή που ανθεί η φιλοσοφία. Ο Πλά-

               τόσο. Όπως έχουμε πει, η συνέ-                        τωνας, κορυφαίος φιλόσοφος, κά-
               χεια και η ρήξη συνυπάρχουν στην                      νει ευρεία χρήση των μύθων για να
               ιστορία. Και αυτό ισχύει και για το                   τεκμηριώσει τις απόψεις του. Πασί-

               μυθικό και το λογικό στοιχείο που                     γνωστος είναι ο μύθος του σπηλαί-
               συνεχίζουν να συνυπάρχουν μέχρι                       ου που χρησιμοποιεί ο Πλάτωνας
               σήμερα, αν σκεφτούμε την ισχύ                         για να κάνει τη διάκριση της φαινο-

               που διατηρούν οι θρησκείες στον                       μενικής από την ουσιαστική γνώση.
               σύγχρονο κόσμο. Γιατί ο μύθος εί-                     Και στις περισσότερες τραγωδίες ο

               ναι και αυτός μια μορφή εξήγησης                      πυρήνας των υποθέσεών τους ανά-
               της πραγματικότητας, όπως και ο                       γεται στους μύθους των αρχαϊκών
               φιλοσοφικός και ο επιστημονικός                       χρόνων, π.χ ο Προμηθέας Δεσμώ-

               λόγος.                                                της του Αισχύλου.
               Οι Έλληνες διατηρούν στα κλασι-                       Μπορούμε δηλαδή να θεωρήσου-

               κά χρόνια ως κοινή κληρονομιά                         με ότι κοινός στόχος του ποιητή,
               από την αρχαϊκή εποχή τον Όμηρο                       του τραγωδού και του φιλοσόφου
               κυρίως αλλά και τον Ησίοδο. Ο                         είναι να δώσει μια ερμηνεία της

               Όμηρος εξηγεί με μυθικό βασικά                        φυσικής ή της κοινωνικής πραγμα-
               τρόπο πολύπλοκες ανθρώπινες και                       τικότητας, έτσι ώστε να κάνει τους
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47