Page 50 - mag_64
P. 50

ΤΟ ΑΛΦΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ζωΗΣ

               Έ(ψιλον) όπως

               επικοινωνία





               σταματάω ό,τι άλλο έκανα εκείνη την                   Με τον τρόπο αυτό, για παράδειγμα,
               ώρα και να τον κοιτάζω, όσο χρειαστεί                 αποφεύγουμε να μιλάμε για έναν χω-

               μέχρι να τελειώσει εκείνο που έκανε ή                 ρισμό ή για μια ασθένεια ή τον θάνατο
               μου έλεγε. Προσπαθούσε να σιγουρέ-                    μπροστά στα παιδιά. Ή αν μιλήσουμε
               ψει ότι η προσοχή μου ήταν εκεί και όχι               γι’ αυτά τα λέμε καλυμμένα ή περίπου

               αλλού!                                                και με σκοπό να κρύψουμε την πραγ-
               Μετά από αυτά, έρχεται το εύλογο ερώ-                 ματικότητα γιατί είναι μικρά ή ό,τι άλλο
               τημα: αν τα παιδιά έχουν τόση ικανότη-                για δικαιολογία…

               τα στην επικοινωνία και στο να εκφρά-
               ζονται ελεύθερα, αυθόρμητα και χωρίς                  Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί πολύ
               φίλτρα, γιατί αυτό χάνεται; Και η απά-                εύκολα να ρωτήσει αν κάποιος πέθανε.
               ντηση εδώ είναι ότι οι μέθοδοι διαπαι-                Αντίθετα, ο ενήλικας δυσκολεύεται να

               δαγώγισης συμπεριλαμβάνουν κομμά-                     χρησιμοποιήσει τη λέξη αυτή και αντί
               τια στα οποία τα παιδιά υποχρεώνονται                 αυτού απαντάει «έφυγε» ή «πήγε στον
               ή τους απαγορεύεται να μιλήσουν για                   ουρανό» και άλλα παρόμοια που μόνο

               κάτι, λόγω των συνεπειών που αυτό θα                  σύγχυση φέρνουν… Θυμάμαι σε ηλι-
   50          προκαλέσει ή των κοινωνικών «πρέπει»                  κία περίπου πέντε ετών, που ο αδελφός
               που τίθενται.                                         της καλύτερής μου φίλη είχε δυστύχημα
                                                                     με ποδήλατο. Η πληροφορία που πήρα

               Αυτό  έχει  να  κάνει  με  τους  περιορι-             τότε ήταν «είναι στα σύννεφα τώρα»,
               σμούς και τα φίλτρα που μπαίνουν. Δη-                 οπότε κι εγώ ρώτησα «και γιατί δεν

               λαδή στο τι θα πούμε και με τι τρόπο θα               πάνε εκεί  για να  τον δουν αφού δεν
               μιλήσουμε – επικοινωνήσουμε για κάτι                  μπορεί να κατέβει;».
               ή και στο αν πρέπει να το επικοινωνή-
               σουμε ή να το αποσιωπήσουμε.                          Κάπως έτσι μπερδεύονται οι καταστά-

                                                                     σεις και η επικοινωνία αντί να βοηθάει
               Ας το πάρουμε όμως από την αρχή:                      περιπλέκει τα πράγματα και δημιουργεί
               Υπάρχουν θέματα που εμάς τους ενήλι-                  προβλήματα… Περιττό να πω ότι από

               κες μας ζορίζουν και μας δυσκολεύουν                  τότε και για αρκετό καιρό έψαχνα να
               στο να τα αντιμετωπίσουμε ή ντρεπό-                   βρω τρόπους που θα μπορούσαν να
               μαστε για αυτά. Υπάρχουν θέματα που                   πάνε στα σύννεφα να  τον συναντή-
               είναι «κακό» να τα λέμε με το όνομά                   σουν, αφού δε ζει πια.

               τους ή να τα μαθαίνουν οι άλλοι. Αυτά
               τα θέματα προσπαθούμε να τα αποφεύ-                   Στο σημείο αυτό πρέπει να δώσουμε
               γουμε. Έτσι, αντίστοιχα προσπαθούμε                   προσοχή σε κάτι, αναφορικά με το πώς

               να πείσουμε και τα παιδιά να μην μιλά-                μιλάμε με/στα παιδιά: Δεν λέω να τα
               νε, να μην εκφράζονται, να μην ρωτάνε                 λέμε όλα, ανεξαιρέτως. Όμως αυτά για
               γι’ αυτά.                                             τα οποία μας δίνεται η ευκαιρία ή το
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55