Page 44 - mag_64
P. 44
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΗΣΟΥμε…
σταθεί μέσα στον κόσμο έχει ανά- σήμερα τον αναγνώστη, σημαίνει
γκη από εξηγήσεις και ερμηνείες ότι είναι υψηλού επιπέδου λογο-
που τον νοηματοδοτούν. Είναι λά- τεχνία. Υψηλού επιπέδου λογοτε-
θος λοιπόν να λέμε ότι κάθε μορ- χνία σημαίνει και υψηλού επιπέδου
φή μυθικής εξήγησης είναι ένα σκέψη. Ας αναλογιστούμε ότι πολ-
παραμύθι για μικρά παιδιά ή για λοί νεοέλληνες ποιητές μεγάλου
πρωτόγονους. Ανταποκρίνεται σε βεληνεκούς, π.χ ο Γιώργος Σεφέ-
μια ανθρώπινη ανάγκη και ας ξα- ρης, άντλησαν συχνά την έμπνευσή
νασκεφτούμε εδώ τις σύγχρονες τους από την ομηρική ποίηση και τα
θρησκείες που ακόμα θριαμβεύ- μυθικά μοτίβα της για να μιλήσουν
ουν, χρησιμοποιώντας στην ουσία για το σήμερα.
έναν μυθικό τρόπο εξήγησης της
πραγματικότητας και συνυπάρχουν
στις μέρες μας με μια τεράστια επι-
στημονική και τεχνολογική πρόο-
44 δο. Δεν εξομοιώνουμε τους δύο
τρόπους σκέψεις. Απλώς τονίζουμε
την συνύπαρξή τους και τον κοινό
τους στόχο που είναι η ερμηνεία
της πραγματικότητας
Υπάρχει όντως μια τομή στην αρ-
χαϊκή Ελλάδα ανάμεσα στην ποί-
ηση από τη μια πλευρά, που ήταν
ως τότε η μόνη δυνατή εξήγηση
της πραγματικότητας, και στον και-
νούργιο λόγο που είναι ο φιλοσο-
φικός λόγος. Όμως δεν είναι ρι-
ζική αυτή η τομή, όπως συνήθως
παρουσιάζεται. Να προσθέσουμε
με την ευκαιρία ότι η αρχαία ελλη-
νική ποίηση είναι υψηλού επιπέδου.
Το γεγονός ότι διαβάζουμε ακόμα
τον Όμηρο, όχι απλώς για ιστορι-
κούς λόγους ως ένα στολίδι της
αρχαϊκής εποχής, αλλά ως ένα κεί-
μενο που μπορεί να εμπνεύσει και