Page 39 - mag_64
P. 39
από τις εκδόσεις
PRINTA
SEXTON ANNE
ΠοιηΜαΤα
Το Παρίσι με τους μποέμ καλλιτεχνικούς κύκλους του
θαμπώνει τον νεαρό φοιτητή Ζαν Γκοσέν ντ’ Αρμαντί,
από την Προβηγκία. Η εταίρα Φανί Λεγκράν, ή «Σαπφώ»
κατ’ άλλους, γυναίκα σαγηνευτική και καλόκαρδη, γέν-
νημα θρέμμα του λαϊκού Παρισιού και μετέπειτα μούσα
των επιφανέστερων καλλιτεχνών του, έλκει σαν μαγνήτης
τον κατά πολύ νεότερό της και άπειρο Ζαν με την αρι-
στοκρατική καταγωγή. Η εποχή της αθωότητας, όμως,
δεν διαρκεί πολύ: τη διαδέχονται η απομυθοποίηση, η
συνήθεια, οι ηθικοί ενδοιασμοί, ο φόβος, τα αισθήματα
ντροπής και αδυναμίας.
Στο ημιαυτοβιογραφικό αυτό μυθιστόρημα, το οποίο
χαρακτηρίζεται και ως το ωριμότερο του συγγραφέα, ο
Αλφόνς Ντωντέ (1840-1897) αποτυπώνει τη μακροχρό-
νια και πολυτάραχη σχέση του με το μοντέλο Μαρί Ριέ.
Ανατέμνει με τρυφερότητα, κατανόηση, ευσπλαχνία και
οίκτο ένα ολέθριο πάθος και αναπλάθει με λεπτομέρεια
και αληθοφάνεια δύο διαφορετικούς κόσμους που προ-
σπαθούν μάταια να προσεγγίσουν ο ένας τον άλλο. 39
A. TCHEKHOV
η ΜονοΜαΧια -
η αρραΒΩνιασΤιΚια
Όταν οι τροχιές δύο ανθρώπινων κόσμων εκ διαμέτρου
αντίθετων συγκλίνουν, η συνάντησή τους δεν μπορεί
παρά να είναι εκρηκτική. Έτσι κι εδώ, ο Λαγιέφσκι, ένας
νεαρός δημόσιος υπάλληλος, χαμένος κι άβουλος μέσα
στον κυκεώνα των νεωτεριστικών του αντιλήψεων, γίνε-
ται με τον «ανατρεπτικό» τρόπο ζωής του το κόκκινο πανί
για τον φον Κόρεν, έναν σκληροτράχηλο ορθολογιστή
που δεν συγχωρεί τέτοιες παρεκκλίσεις από το «καλό».
Τι περιθώρια υπάρχουν να βγει κάτι θετικό από την ανα-
πόφευκτη έκρηξη; Ποια η ευθύνη όσων εμπλέκονται σ’
αυτήν τη συναρπαστικά απροσδόκητη Μονομαχία; Ποιος
ο ρόλος του φιλεύσπλαχνου γιατρού Σαμοηλένκο ή του
αγαθού μέχρις αφελείας ιερωμένου; Πού βρίσκονται τα
όρια της συνείδησης;
Η δεύτερη νουβέλα του τόμου, η Αρραβωνιαστικιά,
περιγράφει τη συγκινητικά ανθρώπινη πορεία προς την
ωρίμανση μιας νέας με αριστοκρατική καταγωγή.