Page 25 - mag_65
P. 25
από τις εκδόσεις
ΡΟΕΣ
Η ιΣτΟριΑ ΜιΑΣ ωρΑΣ
ΚεΪτ ΣΟπεν γιΑΚΟΜπΣεν γ.π.
Όταν πια παραδόθηκε, μια λεξούλα ξέφυγε απ’ τα ΜΟγΚενΣ
ελαφρώς μισάνοιχτα χείλη της. Την ψιθύρισε ξανά Η νουβέλα Μόγκενς του Δανού συγγραφέα Γενς
και ξανά, κρυφά μες στην ανάσα της: «Ελεύθερη, Πέτερ Γιάκομπσεν είναι ένα νατουραλιστικό παρα-
ελεύθερη, ελεύθερη!» μύθι με ευτυχές τέλος, τυλιγμένο σε μια πανδαισία
Τι αξία είχε η αγάπη, το ανεπίλυτο μυστήριο, μπρο- χρωμάτων και ήχων (οι ηχητικές και χρωματικές,
στά σ’ αυτή την κατάκτηση της αυτοδιάθεσης που «φωτογραφικές» περιγραφές του νερού, της φω- 25
αίφνης την αναγνώριζε ως την ισχυρότερη παρόρ- τιάς, του ανέμου και των αντικειμένων θεωρούνται
μηση της ύπαρξής της! απαράμιλλες).
Τα διηγήματα της Κέιτ Σοπέν, κομψοτεχνήματα μιας Ο νεαρός Μόγκενς, πρωταγωνιστής της ιστορίας,
λοξής, κινηματογραφικής ματιάς, γεμάτης κατανόη- εξελίσσεται πνευματικά μέσα από τον έρωτά του για
ση για τα ανθρώπινα, λειτουργούν σαν μικρές απο- τρεις γυναίκες, οι οποίες ενσαρκώνουν τρεις δια-
καλύψεις. Το περίφημο ερώτημα του Φρόυντ, «Τι φορετικές βιοθεωρίες. Η κατάκτηση του έρωτα εμ-
θέλει η γυναίκα;», μοιάζει να στοιχειώνει πρωθύ- φανίζεται εν τέλει ως μια διαδικασία ολοκλήρωσης
στερα και υπόγεια την αφήγηση. Η περιπέτεια των του εαυτού, που χαρίζει την ευδαιμονία χάρη στην
ηρωίδων είναι ακριβώς η αναζήτηση της επιθυμίας επιστροφή στη φυσική, θετική πλευρά της ανθρώ-
τους. Το ουσιαστικό νόημα κάθε ιστορίας είναι το πινης ύπαρξης.
ταξίδι προς την ανακάλυψη του κρυμμένου εαυτού, Ο Γιάκομπσεν (1847-1885) υπήρξε στα τέλη του
η περιπλάνηση της αυτογνωσίας. Κάθε ηρωίδα γί- 19ου αιώνα ο αδιαμφισβήτητος «κυρίαρχος του
νεται μια «Ωραία κοιμωμένη» που αφυπνίζεται. στιλ» στη σκανδιναβική λογοτεχνία. Το ιδιαίτερο
ύφος του επηρέασε όλη την επόμενη γενιά των Βο-
ρειοευρωπαίων συγγραφέων. Η βαθιά ψυχολογική
εμβάθυνση στους χαρακτήρες του του χάρισε το
χαρακτηρισμό του «μεγαλύτερου ψυχολόγου της
νεότερης λογοτεχνίας», ενώ οι δυνατές περιγραφές
του εκείνον του «μεγάλου ζωγράφου του πεζού λό-
γου».