Page 25 - mag_65
P. 25

από τις εκδόσεις
                                                                                         ΡΟΕΣ


































                         Η ιΣτΟριΑ ΜιΑΣ ωρΑΣ
                               ΚεΪτ ΣΟπεν                                        γιΑΚΟΜπΣεν γ.π.


               Όταν πια παραδόθηκε, μια λεξούλα ξέφυγε απ’ τα                          ΜΟγΚενΣ
               ελαφρώς μισάνοιχτα χείλη της. Την ψιθύρισε ξανά       Η νουβέλα Μόγκενς του Δανού συγγραφέα Γενς
               και ξανά, κρυφά μες στην ανάσα της: «Ελεύθερη,        Πέτερ Γιάκομπσεν είναι ένα νατουραλιστικό παρα-
               ελεύθερη, ελεύθερη!»                                  μύθι με ευτυχές τέλος, τυλιγμένο σε μια πανδαισία
               Τι αξία είχε η αγάπη, το ανεπίλυτο μυστήριο, μπρο-    χρωμάτων και ήχων (οι ηχητικές και χρωματικές,
               στά σ’ αυτή την κατάκτηση της αυτοδιάθεσης που        «φωτογραφικές» περιγραφές του νερού, της φω-               25
               αίφνης την αναγνώριζε ως την ισχυρότερη παρόρ-        τιάς, του ανέμου και των αντικειμένων θεωρούνται
               μηση της ύπαρξής της!                                 απαράμιλλες).
               Τα διηγήματα της Κέιτ Σοπέν, κομψοτεχνήματα μιας       Ο νεαρός Μόγκενς, πρωταγωνιστής της ιστορίας,
               λοξής, κινηματογραφικής ματιάς, γεμάτης κατανόη-      εξελίσσεται πνευματικά μέσα από τον έρωτά του για
               ση για τα ανθρώπινα, λειτουργούν σαν μικρές απο-      τρεις γυναίκες, οι οποίες ενσαρκώνουν τρεις δια-
               καλύψεις. Το περίφημο ερώτημα του Φρόυντ, «Τι         φορετικές βιοθεωρίες. Η κατάκτηση του έρωτα εμ-
               θέλει η γυναίκα;», μοιάζει να στοιχειώνει πρωθύ-      φανίζεται εν τέλει ως μια διαδικασία ολοκλήρωσης
               στερα και υπόγεια την αφήγηση. Η περιπέτεια των       του εαυτού, που χαρίζει την ευδαιμονία χάρη στην
               ηρωίδων είναι ακριβώς η αναζήτηση της επιθυμίας       επιστροφή στη φυσική, θετική πλευρά της ανθρώ-
               τους. Το ουσιαστικό νόημα κάθε ιστορίας είναι το      πινης ύπαρξης.
               ταξίδι προς την ανακάλυψη του κρυμμένου εαυτού,        Ο Γιάκομπσεν (1847-1885) υπήρξε στα τέλη του
               η περιπλάνηση της αυτογνωσίας. Κάθε ηρωίδα γί-        19ου αιώνα ο αδιαμφισβήτητος «κυρίαρχος του
               νεται μια «Ωραία κοιμωμένη» που αφυπνίζεται.          στιλ» στη σκανδιναβική λογοτεχνία. Το ιδιαίτερο
                                                                     ύφος του επηρέασε όλη την επόμενη γενιά των Βο-
                                                                     ρειοευρωπαίων συγγραφέων. Η βαθιά ψυχολογική
                                                                     εμβάθυνση στους χαρακτήρες του του χάρισε το
                                                                     χαρακτηρισμό του «μεγαλύτερου ψυχολόγου της
                                                                     νεότερης λογοτεχνίας», ενώ οι δυνατές περιγραφές
                                                                     του εκείνον του «μεγάλου ζωγράφου του πεζού λό-
                                                                     γου».
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30