Page 29 - mag_65
P. 29
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Ο Θαλής, επιπλέον, συγκαταλεγό- στον Νείλο, σύμφωνα και με τα
ταν μεταξύ των Επτά Σοφών της ανέκδοτα για τη σχέση του Θαλή
αρχαίας Ελλάδας, χωρίς να μάς με αιγύπτιους ιερείς.
είναι γνωστό πότε καθιερώθηκε Ό ίδιος ο Θαλής δεν έγραψε τίπο-
αυτή η επτάδα. Ήταν λοιπόν πολύ τα. Είναι η εποχή που μόλις αρχίζει
γνωστό πρόσωπο στην αρχαιότη- η εγγραμματοσύνη στην αρχαϊκή
τα και υπάρχουν αρκετά ανέκδοτα Ελλάδα. Ελάχιστοι άνθρωποι ήξε-
για τη ζωή του χωρίς βεβαιότητα ραν να γράφουν και να διαβάζουν
για την ακρίβειά τους, αφού αποτε- στις αρχές του 6ου π.Χ αιώνα και
λούσαν προφορική παράδοση, από το είδος των μαρτυριών που έχου-
στόμα σε στόμα, που κάποια στιγ- με για τον Θαλή θυμίζουν θρύλους.
μή καταγράφηκαν. Π.χ, μια διήγη- Ανήκει δηλαδή σε μια εποχή προ-
ση του Αριστοτέλη στα Πολιτικά φορικότητας. Ο ίδιος ο Αριστο-
του για τον Θαλή, απέχει από τον τέλης δεν είναι σίγουρος αν αυτά
Θαλή δύο αιώνες, από τον 6ο στο που αποδίδουν στον Θαλή, τα είπε
τέλος του 4ου, οπότε είναι σχετι- όντως ο Θαλής
κής ακρίβειας. Με την ευκαιρία, να τονίσουμε ότι 29
Σοφούς, χαρακτήριζαν συνήθως ελάχιστα γραπτά των Προσωκρα-
οι αρχαίοι Έλληνες όσους ανέ- τικών έχουν φτάσει στα χέρια μας
πτυσσαν έντονη πολιτική δραστη- και ούτε είμαστε σίγουροι ότι έτσι
ριότητα και είχαν ηγετικό ρόλο γράφτηκαν απ' αυτούς. Τα λεγό-
στην πόλη τους. Ο Σόλων π.χ ήταν μενα «Αποσπάσματα των Προσω-
ο μεγάλος νομοθέτης της Αθήνας. κρατικών», είναι μια εξαιρετική
Πολλοί από αυτούς ήταν και ποιη- δουλειά Γερμανών φιλολόγων του
τές και γενικώς ήταν άνθρωποι με τέλους του 19ου και των αρχών
δυνατότητα να δίνουν πρακτικές του 20ού αιώνα που προσπάθη-
λύσεις σε δύσκολα προβλήματα. σαν να διακρίνουν τον θρύλο από
Ήταν επίσης πολυταξιδεμένοι. Στην την πραγματικότητα, την μεταγενέ-
αρχαϊκή Ελλάδα θεωρούνταν προ- στερη μαρτυρία από αυτό που ίσως
σόν, για να χαρακτηριστεί κάποιος είπε ο ίδιος ο φιλόσοφος. Έτσι από
σοφός, να έχει επισκεφτεί ξένους τον Θαλή δεν σώζεται κανένα αυ-
τόπους και να έχει "πλουτίσει" από θεντικό απόσπασμα, μόνο μαρτυ-
τη σοφία παλιότερων πολιτισμών. ρίες, από τον Αναξίμανδρο ένα,
Όντας από πλούσια οικογένεια και από τον Αναξιμένη δύο, από τον
Μιλήσιος, μοιάζει λογικό ο Θαλής Πυθαγόρα κανένα και μόνο από
να έχει επισκεφτεί τουλάχιστον τη τους ύστερους Προσωκρατικούς
Ναύκρατη, αποικία των Μιλησίων σώζεται ένα υλικό για το τι είπαν.