Page 30 - mag_65
P. 30
ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΗΣΟΥμε…
ΜΑρΤυρΙΕΣ
ΚΑΙ ΑΝΕΚΔοΤΑ
Ο Αριστοφάνης στους Όρνιθες γίνεται στη ζωή του. Όμως πλήθος
χαρακτηρίζει κάποιον πολυμήχανο άλλων μαρτυριών καταγράφουν
και ικανό Αθηναίο, «σωστό Θαλή». ακριβώς το αντίθετο. Όχι μόνο
Άρα, ο «σωστός Θαλής» είχε γίνει αφηρημένος φιλόσοφος δεν ήταν,
30 παροιμιώδης έκφραση τον 5ο αιώ- αλλά πολύ ικανός να λύνει προβλή-
να, για να περιγράψει ανθρώπους ματα.
ικανούς να λύσουν προβλήματα. Πολλά στοιχεία για τον Θαλή προ-
Ο Πλάτωνας, λίγο αργότερα, τον έρχονται από τον Ηρόδοτο. Ο
παρουσιάζει ως τον πρώτο φιλό- Ηρόδοτος προηγείται του Πλάτω-
σοφο. Στον Θεαίτητο παραθέτει να και του Αριστοτέλη, έχει ζήσει
ένα ανέκδοτο απ’ τη ζωή του Θαλή: στη Μικρά Ασία και είναι συνεπώς
«Λένε ότι κάποτε ο Θαλής έπεσε σ` πιο κοντά στην παράδοση που έχει
ένα πηγάδι, καθώς προχωρούσε αφήσει πίσω του ο Θαλής. Σύμφω-
παρατηρώντας τα άστρα και κοι- να λοιπόν με τον Ηρόδοτο, ο πα-
τάζοντας προς τα πάνω. Τότε μια τέρας του Θαλή, ονόματι Εξαμύης,
ομορφούλα και ξύπνια θρακιώτισ- ήταν φοινικικής καταγωγής, γεγο-
σα υπηρέτρια τον πείραξε λέγοντάς νός που φανερώνει τη σχέση που
του ότι θέλει να μάθει τι συμβαίνει μπορεί να είχε ο Θαλής όχι μόνο
στον ουρανό και αγνοεί τι γίνεται με τους Φοίνικες, αλλά γενικά με
μέσα στα πόδια του». τους λαούς που κυριαρχούσαν στη
Εκτός από το σεξουαλικό υπονο- Μεσόγειο τον 6ο π.Χ αιώνα, όπως
ούμενο, το συγκεκριμένο ανέκδο- επιβεβαιώνεται και από πολλές άλ-
το παρουσιάζει τον φιλόσοφο ως λες μαρτυρίες.
αφηρημένο και βυθισμένο στις Άλλες αναφορές του Ηροδότου
σκέψεις του που δεν ξέρει τι του επιβεβαιώνουν την επινοητικότητά