Page 30 - mag_65
P. 30

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΗΣΟΥμε…










               ΜΑρΤυρΙΕΣ



               ΚΑΙ ΑΝΕΚΔοΤΑ






















               Ο Αριστοφάνης στους Όρνιθες                           γίνεται στη ζωή του. Όμως πλήθος

               χαρακτηρίζει κάποιον πολυμήχανο                       άλλων μαρτυριών καταγράφουν
               και ικανό Αθηναίο, «σωστό Θαλή».                      ακριβώς το αντίθετο. Όχι μόνο
               Άρα, ο «σωστός Θαλής» είχε γίνει                      αφηρημένος φιλόσοφος δεν ήταν,
   30          παροιμιώδης έκφραση τον 5ο αιώ-                       αλλά πολύ ικανός να λύνει προβλή-

               να, για να περιγράψει ανθρώπους                       ματα.

               ικανούς να λύσουν προβλήματα.                         Πολλά στοιχεία για τον Θαλή προ-
               Ο Πλάτωνας, λίγο αργότερα, τον                        έρχονται από τον Ηρόδοτο. Ο
               παρουσιάζει ως τον πρώτο φιλό-                        Ηρόδοτος προηγείται του Πλάτω-

               σοφο. Στον Θεαίτητο παραθέτει                         να και του Αριστοτέλη, έχει ζήσει
               ένα ανέκδοτο απ’ τη ζωή του Θαλή:                     στη Μικρά Ασία και είναι συνεπώς
               «Λένε ότι κάποτε ο Θαλής έπεσε σ`                     πιο κοντά στην παράδοση που έχει

               ένα  πηγάδι,  καθώς  προχωρούσε                       αφήσει πίσω του ο Θαλής. Σύμφω-
               παρατηρώντας  τα άστρα και κοι-                       να λοιπόν με τον Ηρόδοτο, ο πα-
               τάζοντας προς τα πάνω. Τότε μια                       τέρας του Θαλή, ονόματι Εξαμύης,

               ομορφούλα και ξύπνια θρακιώτισ-                       ήταν φοινικικής καταγωγής, γεγο-
               σα υπηρέτρια τον πείραξε λέγοντάς                     νός που φανερώνει τη σχέση που

               του ότι θέλει να μάθει τι συμβαίνει                   μπορεί να είχε ο Θαλής όχι μόνο
               στον ουρανό και αγνοεί τι γίνεται                     με τους Φοίνικες, αλλά γενικά με
               μέσα στα πόδια του».                                  τους λαούς που κυριαρχούσαν στη

                Εκτός από το σεξουαλικό υπονο-                       Μεσόγειο τον 6ο π.Χ αιώνα, όπως
               ούμενο, το συγκεκριμένο ανέκδο-                       επιβεβαιώνεται και από πολλές άλ-

               το παρουσιάζει τον φιλόσοφο ως                        λες μαρτυρίες.
               αφηρημένο και βυθισμένο στις                          Άλλες  αναφορές  του  Ηροδότου
               σκέψεις του που δεν ξέρει τι του                      επιβεβαιώνουν την επινοητικότητά
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35