Page 50 - mag_68
P. 50

ΥΓΕΙΑ  ΨΥχΟλΟΓΙΑ


               Ο ΓΟΝΙΟΣ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΙ
               ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

               ΩΣ ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΗΣ


               Με την εμφάνιση του λό-             λαμβάνει ως αξιώματα               σκόλληση σε συγκεκρι-
               γου η ενσυναίσθηση δίνει            κι ως μοντέλα συμπερι-             μένες ομάδες, κόμματα,
               την θέση της στην ταύτιση.          φοράς τα οποία θα στη-             μεθόδους, δόγματα πε-

               Το παιδί κατά την παιδι-            ρίξουν την δική του συ-            τυχαίνουν την άνεση που
               κή ηλικία, έχει πρότυπο             μπεριφορά αργότερα.                κρύβεται στην βεβαιότη-
               τον γονιό του. Ο γονιός             Η εφηβεία είναι η περίο-           τα, που δεν ενέχει την πα-
               γίνεται ενδιάμεσος έτσι             δος που η ταύτιση φεύγει           ραμικρή αμφιβολία, έρευ-
               στην επαφή του παιδιού              από τον γονιό για να πάει          να ή ακόμη και ερώτηση.
               με τον έξω κόσμο. Του μα-           σε κάποιο άλλο πρόσωπο             Σε μία τέτοια ενότητα δεν

               θαίνει  το  πώς  λειτουργεί         εκτός οικογένειας. Αντί-           υπάρχουν διλήμματα, συ-
               μία οικογένεια, την σχέση           θετα, θα λέγαμε ότι σχε-           γκρούσεις και αντιφάσεις.
               του  ζευγαριού  (ανάλογα            δόν εμφανίζει μία αντί-            Ακολουθούν απλά την
               πως είναι εκείνος με τον            ταύτιση με τον γονιό ο             γραμμή.
               άλλον γονιό του παιδιού),           οποίος κρίνεται με αυστη-          Υπό αυτή την έννοια, αυτή
               πώς αντιδρά κανείς σε               ρότητα από τον έφηβο. Ο            η λειτουργία του μικρού
               προβλήματα που εμφανί-              έφηβος, ειδικά αν υφίστα-          παιδιού που χρειάζεται

               ζονται στην ζωή, τι κάνει           ται πίεση, αντιδρά, κάνει          μεταφραστές για να μπο-
   50          το άγχος του, τον θυμό              δηλ. το αντίθετο από αυτό          ρεί να τοποθετηθεί στον
               του κλπ. Αν ο γονιός, για           που του λέει ο γονιός,             κόσμο -γιατί μόνο του
               παράδειγμα, παθαίνει κρί-           στην προσπάθεια του να             δεν ξέρει και δεν μπο-
               σεις πανικού, είναι πάρα            αποστασιοποιηθεί και  να           ρεί- φαίνεται να είναι μία
               πολύ πιθανό και το παιδί            επιχειρήσει  να βρει  την          λειτουργία που ποτέ δεν
               του αργότερα να παθαίνει            δική του ταυτότητα μέσα            χάνεται ολοκληρωτικά για
               το ίδιο μην μπορώντας να            από νέα πρότυπα και νέες           ορισμένους ανθρώπους
               διαχειριστεί το άγχος με            ομάδες αναφοράς                    κι ίσως για τους περισσό-

               άλλο τρόπο. Αν ο γονιός             Κατά  την  ενηλικίωση  ο           τερους. Στην περίπτωση
               σωματοποιεί το άγχος, το            άνθρωπος βρίσκει την               αυτή το γονεϊκό πρόσωπο
               ίδιο θα συμβεί και στο παι-         φωνή του, όπως έχουμε              αντικαθίσταται από ένα
               δί του. Αν είναι κοινωνι-           δει εκτενέστερα σε πολλά           πρόσωπο εξουσίας ή κά-
               κός ή γλεντζές, το παιδί θα         προηγούμενα άρθρα  αυ-             ποιο πρόσωπο που θεω-
               εκπαιδευτεί σε μία τέτοια           τού του ιστολογίου. Όπως           ρείται αυθεντία.
               κουλτούρα  και θα αναζη-            όλα όμως δείχνουν, υπάρ-            Έτσι ανοίγει ο δρόμος για

               τά παρόμοια στοιχεία στη            χουν αρκετοί που πάντα             ολοκληρωτικά καθεστώ-
               ζωή του κλπ.                        θα ψάχνουν για "μεγαλύ-            τα, ενώ εύκολα μπορεί
               Ο άνθρωπος λοιπόν                   τερους" και "σοφότερους"           κάποιος  να  γίνει  μέρος
               μεγαλώνει μέσα σε ένα               για να τους νουθετήσουν,           της μάζας, όπως μας κα-
               πλήθος         βεβαιοτήτων          να τους υποδείξουν τον             τέδειξε ο μεγάλος κοινω-
               για τις οποίες ποτέ ως              δρόμο που πρέπει να βα-            νικός ψυχολόγος LeBon

               την ενηλικίωση  (στην               δίσουν, να τους διδάξουν           στις αρχές του 20ου αι-
               καλύτερη περίπτωση) δεν             το σωστό και το λάθος.             ώνα με το βιβλίο του  "Η
               έχει αναρωτηθεί και τις             Με συγχωνευτική προ-               ψυχολογία των μαζών".  Ο
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55