Page 49 - mag_68
P. 49

από τη Δήμητρα Σταύρου

                                                                                           http://psyhismos.blogspot.gr/








                                                   Έχετε παρατηρήσει ένα               για κάποιον που αξίζει να
                                                   βρέφος που είναι στην               τον εμπιστευτεί.
                                                   αγκαλιά της μητέρας ή του           Η ικανότητα της ενσυ-
                                                   πατέρα του, όταν έρχε-              ναίσθησης είναι εδώ ο

                                                   ται σε επαφή με κάποιον             βασικός μηχανισμός που
                                                   άγνωστο;  Αυτό που σχε-             επιτρέπει μία τέτοια συ-
                                                   δόν αυτόματα κάνει το               μπεριφορά. Το βρέφος
                                                   παιδί,  αφού  αντιληφθεί            ήδη από το ξεκίνημα της
                                                   την ύπαρξη του νέου προ-            ζωής, έχει την ικανότητα
                                                   σώπου, είναι να στραφεί             να "διαβάζει" το πρόσωπο
                                                   προς το πρόσωπο της μη-             της μητέρας αλλά και των
                                                   τέρας για να καταλάβει αν           άλλων. Το ίδιο και η μητέ-
                                                   πρέπει να ανησυχήσει ή              ρα του, μπορεί να "διαβά-

                                                   αν το νέο άτομο πρόκειται           ζει" το πρόσωπο του βρέ-
                                                                                       φους για να κατανοήσει
                                                                                       τι μπορεί να αισθάνεται,

                                                                                       αφού δεν υπάρχει ακόμη
                                                                                       λόγος.                                   49
                                                                                       Το βρέφος συνεχίζει να
                                                                                       ζητά την μετάφραση της
                                                                                       πραγματικότητας από τον
                                                                                       γονιό δείχνοντας του με

                                                                                       το δάκτυλό του ένα εξω-
                                                                                       τερικό αντικείμενο που
                                                                                       του κάνει εντύπωση και
                                                                                       περιμένοντας την αντί-
                                                                                       δραση-απάντηση του. Σε
                                                                                       αυτό  το  σημείο  φαίνεται
                                                                                       να μπαίνουν ψυχολογικά

                                                                                       οι βάσεις του "Εμείς κι ο
                                                                                       άλλος", η σχέση των τρι-
                                                                                       ών διαστάσεων, η οποία
                                                                                       απουσιάζει ή δυσλειτουρ-
                                                                                       γεί στον αυτισμό (όπου
                                                                                       δεν βλέπουμε αυτή την
                                                                                       συμπεριφορά το παιδί να
                                                                                       χρησιμοποιεί τον δείκτη
                                                                                       του χεριού του στοχεύο-

                                                                                       ντας το εξωτερικό αντι-
                                                                                       κείμενο απευθυνόμενο σε
                                                                                       κάποιον).
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54