Page 37 - mag_70
P. 37

από τις εκδόσεις
                                                                                      Printa












                                                                SIGMUND FREUD



                                                                                 το μεΛΛοΝ


                                                                 μιας αυταπατΗς








                                                                     κτήρα των σύγχρονων θρησκειών. Στη
                                                                     θέση τους προτείνει έναν ανθρώπινο
                                                                     πολιτισμό που να βασίζεται όχι στην αυ-

                                                                     ταπάτη, αλλά στη γνώση, την επιστήμη
                                                                     και τη δίκαιη διανομή των πολιτισμι-
                                                                     κών αγαθών. Το κατά πόσον η «ουτο-

                                                                     πική» αυτή πρόταση του Freud έχει και
                                                                     προοπτική είναι θέμα της μελλοντικής
                                                                     ιστορίας των πολιτισμών. Πάντως έχει                       37

                                                                     ιδιαίτερη αξία το ότι η –ανθρωπολογι-
                                                                     κά προσανατολισμένη– κοσμοθεώρηση

                                                                     του Freud, η οποία συμπληρώθηκε και
                                                                     με τις εργασίες του Η δυσφορία μέσα
                                                                     στον πολιτισμό (1930) και Ο άνθρωπος

                                                                     Μωϋσής και η μονοθεϊστική θρησκεία
               Το βιβλίο αυτό εντάσσεται στην προ-                   (1939), ανήκει σήμερα στα βασικά ερ-

               σπάθεια που κατέβαλε ο Freud να κα-                   γαλεία ερμηνείας της συμπεριφοράς του
               ταδείξει τη σημασία των ψυχολογικών                   ανθρώπου στη σχέση του με την κοινω-
               του θέσεων για μια ανθρωπολογική ερ-                  νία, την οικογένεια και τον πολιτισμό.

               μηνεία του πολιτισμού και ιδιαίτερα της               Παρά τη σκληρή κριτική της κοσμοθεω-
               θρησκείας. Είχαν προηγηθεί στο ίδιο                   ρίας του Sigmund Freud, ιδιαίτερα από

               πνεύμα τα βιβλία του Τοτέμ και ταμπού                 τους φιλοσόφους-κοινωνιολόγους της
               (1912) και Μαζική ψυχολογία και ανά-                  Σχολής της Φρανκφούρτης, το έργο
               λυση του Εγώ (1921), των οποίων τις                   του εξακολουθεί να χρησιμοποιείται ως

               θεωρητικές προϋποθέσεις και συμπε-                    βάση «αρνητικής ερμηνείας» (με τη ση-
               ράσματα, ιστορικού - θρησκειολογικού                  μασία που της έδωσε ο Adorno) αλλά
               και ανθρωπολογικού χαρακτήρα, χρη-                    και θετικών «ουτοπιστικών» προτάσεων

               σιμοποίησε στο Μέλλον μιας αυταπάτης                  ιδεολογικού - προγραμματικού χαρα-
               για να εξηγήσει τον αυταπατητικό χαρα-                κτήρα.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42