Page 30 - mag_70
P. 30

ασ φΙΛοσοφΗσουμε…











               ση μεταξύ των ξεχωριστών ήχων                         από τότε, από μία εμπειρική παρα-

               αντιστοιχεί σε κάποια σταθερά                         τήρηση, κατάλαβε ο Πυθαγόρας
               αριθμητικά μεγέθη. Ακούμε καλά                        ότι τελικά η μουσική είναι αριθμοί.
               δύο ήχους αν προέρχονται από μία                      Μπορεί να μην είναι απίθανη  αυτή

               χορδή και από τη διπλάσιά της ή                       η ιστορία. Μπορεί να μην έγινε σε
               από μία χορδή και από μία άλλη που                    σιδεράδικο, αλλά βλέποντας κά-
               απέχει 2/3 απ’ αυτήν. Απλοί λόγοι                     ποιον οργανοπαίκτη να παίζει μια

               αριθμών. Από αυτή την παρατήρη-                       ωραία μουσική. Δεν έχει τόση ση-
               ση μέχρι τη γενική διατύπωση ότι                      μασία. Η ουσία είναι ότι το να πα-
               τα πάντα είναι αριθμοί, υπάρχει μια                   ρατηρήσει κάποιος κάτι που το ήξε-

               πορεία που θα επιχειρήσουμε να                        ραν πρακτικά οι άνθρωποι, μέχρι
               την παρακολουθήσουμε.                                 να το κάνει θεωρία και να πει ότι τα

               Πριν απ' αυτό όμως, να αναφερ-                        βασικά αρμονικά διαστήματα στη
               θούμε σε ένα από τα ανέκδοτα που                      μουσική είναι το 1 προς 2, που το
               κυκλοφορούν για τον Πυθαγόρα,                         έλεγαν οκτάβα, το 2 προς 3, που το

               που  έχει καταγραφεί  φυσικά  από                     ονόμαζαν διαπασών και το 3 προς
   30          πολύ μεταγενέστερους. Θα μπο-                         4, είναι ένα βήμα που μπορούσε να


               ρούσε  να  εμπεριέχει  ένα  πυρήνα                    γίνει μόνο από κάποιον επινοητικό
               ιστορικής αλήθειας και να μας δεί-                    και παρατηρητικό άνθρωπο, όπως
               ξει πώς ξεκίνησε αυτή η τάση προς                     πιθανότατα ήταν ο Πυθαγόρας. Κα-

               τη μαθηματική φιλοσοφία.                              τόπιν, προσθέτοντας αυτά τα πρώ-
               Λένε, λοιπόν, για τον Πυθαγόρα,                       τα τέσσερα νούμερα, 1+2+3+4, το
               ότι ενώ περνούσε έξω από ένα σι-                      άθροισμα είναι 10. Το 10, που το

               δεράδικο και άκουγε τον σιδερά να                     ονόμαζαν και «τετρακτύ», ξέρουμε
               χτυπά το σφυρί στο αμόνι, παρατή-                     ότι για τους Πυθαγόρειους ήταν ο
               ρησε ότι κάποια στιγμή ακούγονταν                     μαγικός αριθμός. Συμπύκνωνε όλη

               ωραίοι αρμονικοί ήχοι και την άλλη                    τη μαγεία των αριθμών, γιατί περι-
               στιγμή άρρυθμοι, μη αρμονικοί και                     λάμβανε τους 4 πρώτους βασικούς

               κακόηχοι. Πήγε μέσα και παρατή-                       αριθμούς, οι αναλογίες των οποί-
               ρησε πότε γίνεται το ένα και πότε                     ων αντιστοιχούσαν στα αρμονικά
               γίνεται το άλλο. Διαπίστωσε λοιπόν                    μουσικά διαστήματα.

               ότι όταν το σφυρί χτυπούσε το αμό-                    Αυτό  το σύστημα το επέκτειναν
               νι με ένα ρυθμό 1 προς 2 ή 2 προς                     μέχρι τον ουρανό. Ο Αριστοτέλης

               3 ή 3 προς 4, τότε οι ήχοι ήταν αρ-                   μας μεταφέρει, απαξιωτικά βεβαί-
               μονικοί, περίπου έβγαινε μουσική                      ως, τη θεωρία τους. Πίστευαν, μας
               από το σιδεράδικο με βάση αριθ-                       λέει, οι Πυθαγόρειοι ότι υπάρχει

               μητικές αναλογίες. Λένε λοιπόν ότι                    μια «μουσική των σφαιρών», δη-
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35