Page 29 - mag_70
P. 29

του Γεράσιμου Γεωργάτου



























               ήταν πολύ φυσικό αν ήταν ένας                         διέπεται από μια μορφή μαθηματι-

               στοχαστής του 5ου π.Χ αιώνα που                       κής αρμονίας; το κλειδί είναι η
               έγιναν μεγάλες μαθηματικές προ-                       λέξη αρμονία. αρμονία σήμαι-
               σπάθειες και διατυπώθηκαν μαθη-                       νε μουσική μελωδία αλλά και

               ματικές θεωρίες.                                      ταίριασμα, σωστή συναρμογή
               Και ο Αριστοτέλης, όταν αναφέρε-                      δύο ή περισσότερων μερών. Με

               ται στη συμβολή των Πυθαγορεί-                        αυτές τις δύο έννοιες χρησιμοποι-
               ων, μιλάει γι' αυτούς στον πληθυ-                     ούμε τη λέξη και σήμερα.
               ντικό, χωρίς να ξεχωρίζει ποτέ τον                    Για τους Πυθαγόρειους, λοιπόν, η

               Πυθαγόρα από αυτούς που έρχο-                         μουσική και το ίδιο το Σύμπαν έχουν                        29
               νται μία ή δυο γενιές μετά, όπως                      αριθμητική δομή. Αυτό θεωρείται

               ο Φιλόλαος και ο Αρχύτας. Το πιο                      και είναι σίγουρα ανακάλυψη των
               πιθανό είναι ότι ο Αριστοτέλης                        Πυθαγορείων. Οι άνθρωποι κατα-
               γνωρίζει τα κείμενα των νεότερων                      σκεύαζαν όργανα και έπαιζαν μου-

               Πυθαγορείων κι όχι τα παλιότερα                       σική πολύ πριν τους Πυθαγόρειους
               δόγματα του ίδιου του Πυθαγόρα,                       και προφανώς ένας κατασκευαστής
               τα οποία εξάλλου ο ίδιος δεν τα                       οργάνων ήξερε πώς θα κουρδίσει

               κατέγραψε ποτέ. Συνεπώς, η αντί-                      τις χορδές ενός έγχορδου, λύρας
               ληψη ότι «αρχή των πάντων είναι                       ή κιθάρας, ώστε να βγουν αρμο-
               οι αριθμοί», πρέπει να διατυπώ-                       νικοί ήχοι από τις τρεις, τέσσερις,

               θηκε στην πορεία της εξέλιξης του                     πέντε ή παραπάνω χορδές και ήξε-
               ρεύματος των Πυθαγορείων και                          ρε ασφαλώς να κατασκευάσει ένα

               όχι από τον ίδιο τον Πυθαγόρα,                        ξυλόφωνο σε τέτοιο μέγεθος ώστε
               τουλάχιστον με αυτή την αφορι-                        να παράγονται ήχοι.
               στική μορφή που μας την παραδί-                       Ο Πυθαγόρας, όμως, είναι αυτός

               δει ο Αριστοτέλης.                                    που σκέφτηκε ότι  ο συνδυασμός
               Όμως γιατί πίστευαν στα μαθημα-                       των ήχων γίνεται αρμονικός και

               τικά οι Πυθαγόρειοι; Γιατί θεω-                       παράγεται μουσική σε κάποιες πε-
               ρούσαν ότι αρχή των πάντων είναι                      ριπτώσεις ενώ σε κάποιες άλλες
               οι αριθμοί και ότι όλο το Σύμπαν                      όχι. Πότε γίνεται αυτό; Όταν η σχέ-
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34