Page 38 - mag_74
P. 38
ΤΟ ΑλφΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ζωΗΣ
A(λφα)όπως
αξιολόγηση
βγαίνει ότι τελικά κρυώνω ή βρέχομαι σωστοί μέσα από το λάθος άλλων. Πώς
ή πεινάω. θα πάμε μπροστά σαν άνθρωποι, αν το
Στην περίπτωση αυτή τι γίνεται; μόνο που κάνουμε είναι να βγάζουμε
Στα παραδείγματα αυτά η απάντηση εί- τους άλλους λάθος; Είναι πάρα πολύ
ναι προφανής! Αλλάζω ή προννοώ για εύκολο, υιοθετώντας αυτή τη στάση να
άλλα ρούχα, αναζητώ κι άλλο φαγητό. ξεκινήσει ένας φαύλος κύκλος που κα-
Κι όμως! Σε αυτό το τόσο μικρό και θένας προσπαθεί να βγει πιο σωστός
απλό σημείο είναι που τελικά την πατά- βγάζοντας ταυτόχρονα τον άλλο πιο λά-
με και καταστρέφεται όλη η έννοια της θος. Πανεύκολο!
αξιολόγησης. Η δεύτερη παγίδα (στο κρίνω/αξιολογώ
Αξιολόγηση σημαίνει κρίνω κάτι και εκ των αποτελεσμάτων) είναι το γεγο-
δρω βάσει αυτού. νός ότι λείπει η δράση. Η δράση που
Στο τελευταίο παράδειγμα η αξιολόγη- απαιτείται μετά από κάθε αξιολόγηση.
ση έρχεται μετά. Κάνω κάτι ή συμβαί- Συνεπώς, όταν κάτι το κρίνω ως λά-
νει κάτι και βάσει κριτηρίων το κρίνω. θος, ελλιπές, πρέπει να κάνω κάτι ώστε
Πολλά στραβά έχει αυτή η πρόταση! αυτό να αλλάξει, αν όχι να διορθωθεί.
Για να τα δούμε και να τα λύσουμε ένα Ώστε το μείον να γίνει συν, το κακό να
38 προς ένα. γίνει καλό, η έλλειψη και η ανεπάρκεια
Καταρχήν, φαίνεται να υπάρχει ένας να συμπληρωθούν.
πλεονασμός εδώ: «κρίνω βάσει κρι- Ποιο είναι το νόημα της αξιολόγησης αν
τηρίων». Μα γίνεται να κρίνω χωρίς μετά δεν υπάρχει η αντίστοιχη ενέργεια
κριτήρια; Ναι! Δυστυχώς γίνεται. Και αποκατάστασης; Αν η αξιολόγηση γί-
λέω δυστυχώς γιατί συχνά τέτοιες αξι- νεται για να βρεθεί το λάθος και μέχρι
ολογήσεις είναι αυθαίρετες. Δυστυχώς εκεί, τότε δεν υπάρχει νόημα να γίνεται
(τρίτη φορά…) έχουμε μια κουλτούρα αξιολόγηση. Αν ο μόνος λόγος να αξιο-
όπου κάθε τόσο κρίνουμε και κατακε- λογήσω είναι για να επισημάνω (και να
ραυνώνουμε ανθρώπους και καταστά- περιγελάσω συχνά) την «καμπούρα»
σεις χωρίς να έχουμε όχι μόνο κριτήρια του διπλανού μου, τότε η αξιολόγηση
αλλά συχνά ούτε στοιχεία! Κρίνουμε έχει χάσει κάθε νόημα και έχει γίνει
ασύστολα το καθετί. Κρίνουμε σύμφω- σχολιασμός και μάλιστα κακεντρεχής.
να με τη διάθεση της στιγμής, το ποιος Επίσης, αν εγώ είμαι σε θέση να κρίνω
είναι απέναντί μας, τι έχουμε να κερδί- (αξιολογώ δηλαδή) τα κακώς κείμενα,
σουμε ή να χάσουμε κ.ο.κ.. γιατί δεν κάνω διορθωτικές κινήσεις;
Η κατάσταση αυτή μου θυμίζει το πά- Αν αντιλαμβάνομαι ότι κάπου υπάρχει
θος και τις ακρότητες των οπαδών (από σφάλμα, πού είναι η δική μου ευθύνη;
όποιο πεδίο κι αν προέρχονται). Μου Πώς βοηθάω ώστε να αλλάξει αυτό το
δημιουργεί την εικόνα ανθρώπων που λάθος και το κακό;
θέλουν να ανήκουν κάπου αφενός και Όλοι μας, λίγο ως πολύ, έχουμε την
στο ανήκειν αυτό να βγαίνουν πάντα τάση να κρίνουμε το τι γίνεται, τι κάνουν