Page 38 - mag_74
P. 38

ΤΟ ΑλφΑΒΗΤΑΡΙ ΤΗΣ ζωΗΣ

                     A(λφα)όπως


                     αξιολόγηση




               βγαίνει ότι τελικά κρυώνω ή βρέχομαι                  σωστοί μέσα από το λάθος άλλων. Πώς
               ή πεινάω.                                             θα πάμε μπροστά σαν άνθρωποι, αν το
               Στην περίπτωση αυτή τι γίνεται;                       μόνο που κάνουμε είναι να βγάζουμε

               Στα παραδείγματα αυτά η απάντηση εί-                  τους άλλους λάθος; Είναι πάρα πολύ
               ναι προφανής! Αλλάζω ή προννοώ για                    εύκολο, υιοθετώντας αυτή τη στάση να
               άλλα ρούχα, αναζητώ κι άλλο φαγητό.                   ξεκινήσει ένας φαύλος κύκλος που κα-
               Κι όμως! Σε αυτό το τόσο μικρό και                    θένας προσπαθεί να βγει πιο σωστός

               απλό σημείο είναι που τελικά την πατά-                βγάζοντας ταυτόχρονα τον άλλο πιο λά-
               με και καταστρέφεται όλη η έννοια της                 θος. Πανεύκολο!
               αξιολόγησης.                                          Η δεύτερη παγίδα (στο κρίνω/αξιολογώ
               Αξιολόγηση σημαίνει κρίνω κάτι και                    εκ των αποτελεσμάτων) είναι το γεγο-

               δρω βάσει αυτού.                                      νός ότι λείπει  η δράση. Η δράση που
               Στο τελευταίο παράδειγμα η αξιολόγη-                  απαιτείται μετά από κάθε αξιολόγηση.
               ση έρχεται μετά. Κάνω κάτι ή συμβαί-                  Συνεπώς, όταν κάτι το κρίνω ως λά-
               νει κάτι και βάσει κριτηρίων το κρίνω.                θος, ελλιπές, πρέπει να κάνω κάτι ώστε

               Πολλά στραβά έχει αυτή η πρόταση!                     αυτό να αλλάξει, αν όχι να διορθωθεί.
               Για να τα δούμε και να τα λύσουμε ένα                 Ώστε το μείον να γίνει συν, το κακό να
   38          προς ένα.                                             γίνει καλό, η έλλειψη και η ανεπάρκεια

               Καταρχήν, φαίνεται να υπάρχει ένας                    να συμπληρωθούν.

               πλεονασμός εδώ: «κρίνω βάσει κρι-                     Ποιο είναι το νόημα της αξιολόγησης αν
               τηρίων». Μα γίνεται να κρίνω χωρίς                    μετά δεν υπάρχει η αντίστοιχη ενέργεια
               κριτήρια;  Ναι!  Δυστυχώς  γίνεται.  Και              αποκατάστασης; Αν η αξιολόγηση γί-
               λέω δυστυχώς γιατί συχνά τέτοιες αξι-                 νεται για να βρεθεί το λάθος και μέχρι

               ολογήσεις είναι αυθαίρετες. Δυστυχώς                  εκεί, τότε δεν υπάρχει νόημα να γίνεται
               (τρίτη φορά…) έχουμε μια κουλτούρα                    αξιολόγηση. Αν ο μόνος λόγος να αξιο-
               όπου κάθε τόσο κρίνουμε και κατακε-                   λογήσω είναι για να επισημάνω (και να

               ραυνώνουμε ανθρώπους και καταστά-                     περιγελάσω συχνά) την «καμπούρα»
               σεις χωρίς να έχουμε όχι μόνο κριτήρια                του διπλανού μου, τότε η αξιολόγηση
               αλλά συχνά ούτε στοιχεία! Κρίνουμε                    έχει χάσει κάθε νόημα και έχει γίνει
               ασύστολα το καθετί. Κρίνουμε σύμφω-                   σχολιασμός και μάλιστα κακεντρεχής.
               να με τη διάθεση της στιγμής, το ποιος                Επίσης, αν εγώ είμαι σε θέση να κρίνω

               είναι απέναντί μας, τι έχουμε να κερδί-               (αξιολογώ δηλαδή) τα κακώς κείμενα,
               σουμε ή να χάσουμε κ.ο.κ..                            γιατί δεν κάνω διορθωτικές κινήσεις;
               Η κατάσταση αυτή μου θυμίζει το πά-                   Αν αντιλαμβάνομαι ότι κάπου υπάρχει

               θος και τις ακρότητες των οπαδών (από                 σφάλμα, πού είναι η δική μου ευθύνη;
               όποιο πεδίο κι αν προέρχονται). Μου                   Πώς βοηθάω ώστε να αλλάξει αυτό το
               δημιουργεί την εικόνα ανθρώπων που                    λάθος και το κακό;
               θέλουν να ανήκουν κάπου αφενός και                    Όλοι μας, λίγο ως πολύ, έχουμε την
               στο ανήκειν αυτό να βγαίνουν πάντα                    τάση να κρίνουμε το τι γίνεται, τι κάνουν
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43