Page 37 - mag_74
P. 37

της Μαριάννας Κουμαριανού











               Για άλλη μια φορά ο ορισμός είναι πολύ               στατικά της στοιχεία και πώς θα έπρεπε
               πλούσιος και περιεκτικός!  Ένα πλήθος                να λειτουργεί.

               από σκέψεις έρχονται στο μυαλό μου                   Θα κρατήσω την αρχική εικόνα με τη ζυ-
               και μαζί με αυτές μερικά φορτία. Για                 γαριά. Μπορεί να δώσει και να εκφρά-
               να ακριβολογούμε, η λέξη αυτή είναι                  σει πολύ παραστατικά την έννοια στην
               φορτισμένη αρνητικά.                                 ολότητά της.

               Αυτή τη φορά, λέω να το πάρουμε ανά-                 Με την αξιολόγηση έχουμε κάτι που θέ-
               ποδα. Αντί να μιλήσω για την αξιολό-                 λουμε  όντως  να  το  κρίνουμε.  Δηλαδή,
               γηση για ξεκινήσω από το αποτέλεσμα                  με άλλα λόγια, να δούμε την αξία του.

               που έχει επάνω μας.                                  Η αξία δίνεται χρησιμοποιώντας κάποια
               Η έννοια της αξιολόγησης είναι συν-                  κριτήρια, π.χ. μεγαλύτερο από, ακριβό-
               δεδεμένη με την έννοια της κρίσης και                τερο, φωτεινότερο κ.ο.κ. Υπάρχει μια

               της κριτικής. Αυτός που (μας) αξιολο-                επιθυμία ή μια προσδοκία και με βάση
               γεί είναι  αυτός που (μας)  κρίνει. Και              αυτήν κρίνουμε αυτό που έχουμε ή μας
               αυτός που (μας) κρίνει, ψάχνει να βρει               δίνεται. Έτσι, αποφασίζουμε κάτι. Η από-

               τα τρωτά (μας) σημεία για να τα ανα-                 φαση είναι μια ενέργεια που κάνουμε (ή
               δείξει και να (μας) τιμωρήσει.                       δεν κάνουμε).                                               37 37
               Φαντάζομαι,  έρχονται  πολλές  περι-                 Ως εδώ τα πράγματα είναι απλά! Κοιτά-
               πτώσεις που επιβεβαιώνουν αυτή τη                    ζω έξω, βλέπω ότι βρέχει και ντύνομαι

               συνθήκη. Ήδη από πολύ μικρά τα παι-                  ανάλογα (αξιολογώ τον καιρό). Ξέρω ότι
               διά μαθαίνουν («διδάσκονται») το καλό                σήμερα θα λείπω πολλές ώρες από το
               και το κακό, το θεμητό και το ανεπιθύ-               σπίτι και παίρνω περισσότερο φαγητό ή

               μητο. Κάποιες φορές δέχονται ποινές-                 σνακ μαζί μου για μένα, για το παιδί μου
               στερήσεις  κ.ο.κ.,  αργότερα  γράφουν                (αξιολογώ την ανάγκη μου/μας για φα-
               τεστ και διαγωνίσματα και κρίνονται                  γητό). Η ζωή και η καθημερινότητά μας
               ως καλοί ή κακοί μαθητές και πάει λέ-                είναι γεμάτη από τέτοια! Πολλές πολλές

               γοντας…                                              μικρές αξιολογήσεις που κάνουν τη ζωή
               Δυσάρεστα είναι αυτά. Είναι δυνατόν                  μας πιο λειτουργική. Ή αλλιώς, δημι-
               να προκαλέσουν άγχος και δυσφορία                    ουργούν καλύτερες συνθήκες.

               και ένα σωρό άλλα. Και όντως έτσι εί-                Ένα βήμα παραπέρα, έχουμε μια άλλη
               ναι. Η αξιολόγηση έχει γίνει κάτι που                συνθήκη: το να έχει αξιολογηθεί κάτι και
               προκαλεί πολλά αρνητικά συναισθή-                    να υπάρχει κάτι που δεν πάει πολύ καλά

               ματα. Και ο λόγος είναι απλός: η αξιο-               ή μας προβληματίζει. Για παράδειγμα,
               λόγηση χρησιμοποιείται ως μέσο κρι-                  περίμενα καλό καιρό  και ξυπνώντας
               τικής και τιμωρίας. Τίποτα παραπάνω.                 βλέπω ότι βρέχει. Ή τρώω όσο φαγητό

               Κι εδώ ερχόμαστε στην ανάγκη να                      έχω μαζί μου και διαπιστώνω ότι δεν
               δούμε τι τελικά είναι (ή θα έπρεπε να                έχω χορτάσει. Εδώ η αξιολόγηση βγά-
               είναι) η αξιολόγηση. Ποια είναι τα συ-               ζει πρόβλημα. Εκ του αποτελέσματος
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42