Page 32 - mag_74
P. 32

ΑΣ φΙλΟΣΟφΗΣΟΥμε…











               δηλαδή η γη, το νερό, ο αέρας και η                   τα υλικά που υπάρχουν, αυτά υπήρ-

               φωτιά. Αυτά είναι τα στοιχεία που                     χαν πάντοτε, άφθαρτα και αιώνια.
               κατά τον Εμπεδοκλή δεν ανάγονται                      Απλώς δεν είναι ορατά, διότι δεν
               σε απλούστερες οντότητες. «Όπως                       μπορούμε να αναλύσουμε την πραγ-

               στη  γλώσσα,  ελάχιστο  στοιχείο                      ματικότητα μέχρι τις τελευταίες της
               της γραφής είναι το γράμμα, έτσι                      ρανίδες. Έχοντας λοιπόν ένα πρω-

               και στην πραγματικότητα, τέσσερα                      ταρχικό υλικό άπειρων μικροσκο-
               είναι τα μη αναγώγιμα στοιχεία»,                      πικών πραγμάτων, «λεπτών», όπως
               υποστήριξε ο Εμπεδοκλής. Αυτά τα                      τα λέει, πραγμάτων, μπορούμε να

               τέσσερα στοιχεία  – γη, νερό, αέ-                     φτάσουμε και πάλι σε αναμείξεις
               ρας, φωτιά - όταν  αναμειχθούν,                       (Συγκρίσεις) και διαχωρισμούς
               δημιουργούν  τα ορατά και απτά                        (Διακρίσεις), για να παράγουμε

               σώματα που αντιλαμβανόμαστε με                        την υπάρχουσα πραγματικότητα.
               τις αισθήσεις στην καθημερινή μας                     Είναι φανερό ότι ο Αναξαγόρας
               εμπειρία. Όταν διαχωριστούν, τα                       βρέθηκε μόλις ένα βήμα πριν και

               αντικείμενα  της  εμπειρίας  εξαφα-                   προετοίμασε  την  ατομική  θεωρία
   32          νίζονται. Αυτά όμως τα τέσσερα                        του Δημόκριτου.


               στοιχεία είναι  αιώνια και άφθαρ-                     Πιο γνωστή απ` όλες λοιπόν η απά-
               τα. Έτσι ερμηνεύεται η εντύπωση                       ντηση του Δημόκριτου, είναι στην
               της γέννησης και του θανάτου που                      ουσία της ανάλογη με του Εμπεδο-

               έχουν οι κοινοί άνθρωποι. Περισ-                      κλή και του Αναξαγόρα.  Το βασικό
               σότερο για λόγους χιουμοριστι-                        «στοιχείο», για τον Δημόκριτο, εί-

               κούς, να προσθέσουμε εδώ ότι                          ναι τα «άτομα». Ο όρος «άτομον»,
               αυτά τα τέσσερα βασικά στοιχεία                       προέρχεται από το ρήμα τέμνω και
               του Εμπεδοκλή επιβιώνουν ακόμα                        το στερητικό -α- και σημαίνει «αυτό

               ως αντίληψη στην κατηγοριοποίηση                      που δεν μπορεί να τμηθεί», αυτό
               των ζωδίων του ζωδιακού κύκλου.                       που  δεν  μπορούμε  να  το  διασπά-
               Μιλάμε για ζώδια της γης, του νε-                     σουμε, αυτό που δεν είναι περεταί-

               ρού, του αέρα και της φωτιάς.                         ρω αναγώγιμο. Έτσι παρέμεινε ο
               Ο Αναξαγόρας, την ίδια εποχή, δεν                     όρος και στη νεότερη φυσική. Τα
               αναφέρεται σε αριθμήσιμες, αλλά                       άτομα λοιπόν, για τον Δημόκριτο,

               σε άπειρες αρχές. Τα πρωταρχικά                       είναι οι θεμελιώδεις, οι στοιχειώ-
               υλικά του σύμπαντος είναι «άπειρα                     δεις οντότητες της ύλης, όπως θα

               χρήματα», μας λέει ο Αναξαγόρας.                      λέγαμε σήμερα. Υπήρχαν  και θα
               Χρήμα  σημαίνει  πράγμα.  Δηλαδή,                     υπάρχουν πάντοτε. Δεν γεννιού-
               ό,τι βλέπουμε να υπάρχει στη ση-                      νται, δεν πεθαίνουν, δεν μεταβάλ-

               μερινή κατάσταση των πραγμάτων,                       λονται, δεν διασπώνται. Τι κάνουν;
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37