Page 30 - mag_74
P. 30
ΑΣ φΙλΟΣΟφΗΣΟΥμε…
ΑΠΟ ΤΟν μΟνΙΣμΟ
ΣΤΟν ΠΛΟΥρΑΛΙΣμΟ
30
Όμως η ανάμειξη ή συνένωση (Σύ- το άπειρο του Αναξίμανδρου ή τον
γκρισις) και ο διαχωρισμός (Διά- αέρα του Αναξιμένη ή και τη φω-
κρισις), προϋποθέτουν κάποιο υλι- τιά του Ηράκλειτου. Από εκεί λοι-
κό που να μπορεί να αναμειγνύεται πόν που οι πρώτοι Προσωκρατικοί
και να διαχωρίζεται. ήταν μονιστές, θεωρώντας μία και
Και εδώ προκύπτει μια σημαντική ενιαία την αρχή των όντων, οι τε-
διαφοροποίηση σε σχέση με τους λευταίοι Προσωκρατικοί γίνονται
πρώτους προσωκρατικούς φυσι- πλουραλιστές. Υποστήριξαν δη-
κούς φιλόσοφους, τον Θαλή, τον λαδή ότι δεν είναι μία η βαθύτερη
Αναξίμανδρο και τον Αναξιμένη. δομή, η ουσία, η φύση των πραγ-
Δεν μπορεί να είναι μία και ενιαία μάτων, αλλά αποτελείται από πε-
η αρχή των όντων, όπως υποστή- ρισσότερα πράγματα. Η αρχή των
ριζαν εκείνοι. Αν το νερό είναι η όντων δεν είναι μία, αλλά περισ-
αρχή των όντων, όπως έλεγε ο Θα- σότερες.
λής, τότε τι αναμειγνύεται, νερό με Η απάντηση που έδωσαν και οι
νερό; Δηλαδή το νερό με τον εαυτό τρεις είναι σχεδόν πανομοιότυπη.
του; Και από αυτό τι παράγεται, τι Του Εμπεδοκλή είναι ίσως αρκετά
γεννιέται; Δεν έχει κανένα νόημα. γνωστή. Δεν υπάρχει μία αρχή των
Το ίδιο προφανώς ισχύει και για όντων, ένα στοιχείο, αλλά τέσσερα,