Page 30 - mag_74
P. 30

ΑΣ φΙλΟΣΟφΗΣΟΥμε…










               ΑΠΟ ΤΟν μΟνΙΣμΟ




               ΣΤΟν ΠΛΟΥρΑΛΙΣμΟ






























   30




               Όμως η  ανάμειξη ή συνένωση (Σύ-                      το άπειρο του Αναξίμανδρου ή τον
               γκρισις) και ο διαχωρισμός (Διά-                      αέρα του Αναξιμένη ή και τη φω-
               κρισις), προϋποθέτουν κάποιο υλι-                     τιά του Ηράκλειτου. Από εκεί λοι-

               κό που να μπορεί να αναμειγνύεται                     πόν που οι πρώτοι Προσωκρατικοί
               και να διαχωρίζεται.                                  ήταν μονιστές, θεωρώντας μία και
               Και εδώ προκύπτει μια σημαντική                       ενιαία την αρχή των όντων, οι τε-

               διαφοροποίηση σε σχέση με τους                        λευταίοι Προσωκρατικοί γίνονται
               πρώτους προσωκρατικούς φυσι-                          πλουραλιστές. Υποστήριξαν δη-
               κούς φιλόσοφους, τον Θαλή, τον                        λαδή ότι δεν είναι μία η βαθύτερη

               Αναξίμανδρο  και τον Αναξιμένη.                       δομή, η ουσία, η φύση των πραγ-
               Δεν μπορεί να είναι μία και ενιαία                    μάτων, αλλά αποτελείται  από πε-

               η αρχή των  όντων, όπως  υποστή-                      ρισσότερα πράγματα. Η αρχή των
               ριζαν εκείνοι. Αν το νερό είναι η                     όντων δεν είναι μία, αλλά περισ-
               αρχή των όντων, όπως έλεγε ο Θα-                      σότερες.

               λής, τότε τι αναμειγνύεται, νερό με                   Η απάντηση που έδωσαν και οι
               νερό; Δηλαδή το νερό με τον εαυτό                     τρεις είναι σχεδόν πανομοιότυπη.

               του; Και από αυτό τι παράγεται, τι                    Του Εμπεδοκλή είναι ίσως αρκετά
               γεννιέται; Δεν έχει κανένα νόημα.                     γνωστή. Δεν υπάρχει μία αρχή των
               Το ίδιο προφανώς ισχύει και για                       όντων, ένα στοιχείο, αλλά τέσσερα,
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35