Page 31 - mag_77
P. 31

του Γεράσιμου Γεωργάτου










 ο Δημοκριτος κΑι   ο Δημοκριτος κΑι




 οι κοςμικες ΔύνΑμεις   οι κοςμικες ΔύνΑμεις





               Αρνούμενος λοιπόν τον πειρασμό                        Αν στην αρχαιότητα και μέχρι τα

               ο Δημόκριτος  να υιοθετήσει την                       νεότερα χρόνια ο Δημόκριτος επι-
               ύπαρξη ανθρωπομορφικών δυνά-                          σκιάστηκε  από τον Πλάτωνα και

               μεων που κινούν το σύμπαν, κατά                       τον Αριστοτέλη, ίσως οφείλεται
               κάποιο τρόπο αρνείται να ασχολη-                      και σε αυτό το γεγονός. Οι άνθρω-

               θεί και με θεμελιώδεις αντιλήψεις                     ποι δεν είναι εξοικειωμένοι, ακόμα
               και  ερωτήματα  των  συγχρόνων                        και σήμερα, με την αντίληψη ότι το
               του, αν ο κόσμος είναι ή δεν είναι                    σύμπαν είναι κάτι νεκρό και ουδέ-

               ωραίος, αν είναι ή δεν είναι τα-                      τερο, όπου όλα κινούνται με ανα-
               κτικός, κλπ. Πρόκειται για κρίσιμη                    γκαιότητα, αλλά ταυτόχρονα σχη-

               στάση. Αφού όλα προέρχονται από                       ματίστηκαν τυχαία και χωρίς καμιά                          31
               τυχαίες  περιδινήσεις  των  ατόμων                    σκοπιμότητα. Όταν λοιπόν έρχεται
               στο κενό, χωρίς να υπάρχει καμιά                      ο Πλάτωνας στην αρχή και στη συ-

               σκοπιμότητα, τέτοια ερωτήματα                         νέχεια ο Αριστοτέλης και ισχυρίζο-
               δεν έχουν νόημα και δεν μπορούν                       νται ότι το σύμπαν εμπεριέχει λογι-

               να απαντηθούν. Ο κόσμος, και ειδι-                    κή, σχέδιο, σκοπό και κατασκευή,
               κότερα ο ουρανός, είναι ωραίος ή                      είτε επειδή, όπως υποθέτει ο Πλά-

               άσχημος; Είναι απλώς τυχαίος, θα                      τωνας, το δημιούργησε κάποιος
               απαντούσε ο Δημόκριτος. Ωραίος                        Θεός, είτε επειδή, όπως υποθέτει ο

               και άσχημος είναι ανθρώπινες ιδι-                     Αριστοτέλης, υπάρχει φυσική τελε-
               ότητες που δεν έχουν σχέση με την                     ολογία  (σκοπιμότητα),  οι  άνθρω-
               ουσία του κόσμου που αποτελεί-                        ποι υιοθετούν με μεγαλύτερη ευκο-

               ται από άτομα και κενό. Το ίδιο θα                    λία τέτοιες αντιλήψεις σε σχέση με
               απαντούσε  για  την  περιοδικότητα                    το  σύστημα του Δημόκριτου.

               και την τάξη που θαύμαζαν οι αρ-                      Θέλει μεγάλη διανοητική τόλμη και
               χαίοι στην κίνηση των πλανητών.                       ψυχολογική  ανθεκτικότητα  για  να
               Πρόκειται για τυχαίες συσσωμα-                        αποδεχθεί  ο άνθρωπος ότι  είναι

               τώσεις  ατόμων  που  παρήγαγαν                        ριγμένος σε ένα νεκρό και ουδέτε-
               αυτά τα φαινόμενα.  Επομένως,  τι                     ρο σύμπαν και δεν αποτελεί τίποτα,

               νόημα έχει να μιλάμε για περιοδι-                     παρά μια συσσώρευση ατόμων και
               κότητα και τάξη.                                      ότι ακόμη και τα ευγενέστερα συ-
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36