Page 29 - mag_77
P. 29

του Γεράσιμου Γεωργάτου










 ο Δημοκριτος   η ερμηνειΑ κΑι




 κΑι η εμπειρικη Γνωςη  η ΔημιούρΓιΑ τού κοςμού












               Τα άτομα ήταν και είναι πάντα κι-                     ήλθε, κατά τον Δημόκριτο, από τη

               νούμενα μέσα στο κενό. "Μπορώ                         συσσωμάτωση τεράστιου αριθμού
               λοιπόν μ’ αυτά", λέει ο Δημόκριτος,                   ατόμων που περιδινίζονται στο

               "να εξηγήσω την πραγματικότητα".                      κενό.  Κάποια στιγμή τα ελαφρό-
               Όχι βεβαίως με την αυστηρότητα                        τερα πήγαν προς τα έξω και προς
               που θα ήθελε ένας σημερινός φυ-                       τα πάνω, ενώ τα βαρύτερα προς

               σικός επιστήμονας. Ας μην ξεχνά-                      τα μέσα και προς τα κάτω και δη-
               με όμως την εποχή που λέγονται                        μιουργήθηκε ο κόσμος. Κι επειδή                            29

               αυτά. Λέει, για παράδειγμα, ότι τα                    το κενό δεν έχει όρια και τα άτομα
               άτομα της ψυχής ή της φωτιάς εί-                      είναι άπειρα, ο Δημόκριτος ισχυρί-

               ναι στρογγυλά και πιο ελαφρά γι`                      ζεται ρητώς ότι υπάρχουν άπειροι
               αυτό κατευθύνονται προς τα πάνω.                      κόσμοι. Είναι η πρώτη φορά στην

               Διαφοροποιούνται έτσι ως προς το                      ιστορία της ανθρώπινης σκέψης
               σχήμα από τα άλλα άτομα. Για την                      που διατυπώνεται μια τέτοια άπο-
               αίσθηση της όρασης υποστηρίζει                        ψη. Όπως δημιουργήθηκε τυχαία ο

               ότι είναι κάποια  ατομικά σωματί-                     δικός μας κόσμος, χωρίς να υπάρ-
               δια που εκπέμπονται από τα φωτει-                     χει καμιά σκοπιμότητα σ' αυτό,

               νά αντικείμενα, ενώ κάποια αντί-                      κατά τον ίδιο τρόπο και με τον ίδιο
               στοιχα σωματίδια εκπέμπονται και                      μηχανισμό, τα ίδια άτομα ή άλλες

               από τα μάτια. Αυτά συναντιούνται,                     ομάδες ατόμων, θα μπορούσαν να
               αναγνωρίζονται μεταξύ τους και                        έχουν δημιουργήσει δίπλα και έναν

               προκύπτει η αίσθηση της όρασης.                       άλλο κόσμο. Συνεπώς, για τον Δη-
               Με την ίδια λογική θα μπορούσε να                     μόκριτο, υπάρχουν άπειροι κόσμοι.
               εξηγήσει κάποιος και το συναίσθη-

               μα και πιο πολύπλοκες ανθρώπινες
               καταστάσεις, ανάγοντάς τις πάντα

               στα άτομα και το κενό.
               Ο κόσμος τώρα ως ολότητα, προ-
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34