Page 29 - mag_77
P. 29
του Γεράσιμου Γεωργάτου
ο Δημοκριτος η ερμηνειΑ κΑι
κΑι η εμπειρικη Γνωςη η ΔημιούρΓιΑ τού κοςμού
Τα άτομα ήταν και είναι πάντα κι- ήλθε, κατά τον Δημόκριτο, από τη
νούμενα μέσα στο κενό. "Μπορώ συσσωμάτωση τεράστιου αριθμού
λοιπόν μ’ αυτά", λέει ο Δημόκριτος, ατόμων που περιδινίζονται στο
"να εξηγήσω την πραγματικότητα". κενό. Κάποια στιγμή τα ελαφρό-
Όχι βεβαίως με την αυστηρότητα τερα πήγαν προς τα έξω και προς
που θα ήθελε ένας σημερινός φυ- τα πάνω, ενώ τα βαρύτερα προς
σικός επιστήμονας. Ας μην ξεχνά- τα μέσα και προς τα κάτω και δη-
με όμως την εποχή που λέγονται μιουργήθηκε ο κόσμος. Κι επειδή 29
αυτά. Λέει, για παράδειγμα, ότι τα το κενό δεν έχει όρια και τα άτομα
άτομα της ψυχής ή της φωτιάς εί- είναι άπειρα, ο Δημόκριτος ισχυρί-
ναι στρογγυλά και πιο ελαφρά γι` ζεται ρητώς ότι υπάρχουν άπειροι
αυτό κατευθύνονται προς τα πάνω. κόσμοι. Είναι η πρώτη φορά στην
Διαφοροποιούνται έτσι ως προς το ιστορία της ανθρώπινης σκέψης
σχήμα από τα άλλα άτομα. Για την που διατυπώνεται μια τέτοια άπο-
αίσθηση της όρασης υποστηρίζει ψη. Όπως δημιουργήθηκε τυχαία ο
ότι είναι κάποια ατομικά σωματί- δικός μας κόσμος, χωρίς να υπάρ-
δια που εκπέμπονται από τα φωτει- χει καμιά σκοπιμότητα σ' αυτό,
νά αντικείμενα, ενώ κάποια αντί- κατά τον ίδιο τρόπο και με τον ίδιο
στοιχα σωματίδια εκπέμπονται και μηχανισμό, τα ίδια άτομα ή άλλες
από τα μάτια. Αυτά συναντιούνται, ομάδες ατόμων, θα μπορούσαν να
αναγνωρίζονται μεταξύ τους και έχουν δημιουργήσει δίπλα και έναν
προκύπτει η αίσθηση της όρασης. άλλο κόσμο. Συνεπώς, για τον Δη-
Με την ίδια λογική θα μπορούσε να μόκριτο, υπάρχουν άπειροι κόσμοι.
εξηγήσει κάποιος και το συναίσθη-
μα και πιο πολύπλοκες ανθρώπινες
καταστάσεις, ανάγοντάς τις πάντα
στα άτομα και το κενό.
Ο κόσμος τώρα ως ολότητα, προ-