Page 77 - magazine_85
P. 77

«Αν διαβάζεις μόνο τα βιβλία που διαβάζουν όλοι οι άλλοι,

                 μπορείς να σκέφτεσαι μόνο ό,τι σκέφτονται όλοι οι άλλοι.»

                                                         Χαρούκι Μουρακάμι, Ιαπωνέζος συγγραφέας









                                                               Ο Ιβάν Μπούνιν (Βραβείο Νόμπελ, 1933),
                                                               σε τούτη τη συλλογή διηγημάτων από ολό-

                                                               κληρη τη συγγραφική διαδρομή του, απο-
                                                               καλύπτει το ιλιγγιωδώς απέραντο και πολύ-
                                                               μορφο ρώσικο τοπίο αγγίζοντάς το ερωτικά.
                                                               Παντού. Με τον εμμονικό ενθουσιασμό με
                                                               τον οποίο ο ερωτευμένος ψηλαφίζει πόντο

                                                               πόντο το σώμα της αγαπημένης του κι ανα-
                                                               καλύπτει ότι δεν υπάρχει περιοχή του, δεν
                                                               υπάρχει πτυχή του, δεν υπάρχει σημείο του

                                                               που να μη λειτουργεί ως «ερωτογενής ζώνη».
                                                               Και την αφυπνίζει μπροστά στα μάτια του
                                                               αναγνώστη. Την κάνει να σκιρτάει, να τανύ-
                                                               ζεται, να εκδηλώνεται, να επιθυμεί. Η Ρωσία                      77
                                                               του, η Ρωσία του παρόντος του αλλά και της
                               ΙΒΑΝ ΜΠΟΥΝΙΝ                    μνήμης του, η προεπαναστατική Ρωσία των
                                         ΝΑΤΑΛΙ                αριστοκρατών και των μουζίκων, η «πραγμα-

               ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΙΗΓΗΜΑΤΑ                              τική Ρωσία», είτε έτσι όπως υποστασιάζεται

                                        Εκδόσεις ΡΟΕΣ          στη γεωγραφία, είτε έτσι όπως αποτυπώνε-
                                                               ται στο «μέσα» των ηρώων του είναι σάρκα
                                                               ακόρεστη, απρόβλεπτη, ερωτική.
                                                               Ο έρωτας, πάλι, μοιάζει να «σφραγίζεται»
                                                               από το ρώσικο τοπίο. Ταξιδεύει στα μεγάλα

                                                               ποτάμια, χάνει τον προσανατολισμό του σε
                                                               χιονισμένες  στέπες,  σκιάζεται  σε  σκοτεινές
                                                               αλέες, χρωματίζεται από τις διαθέσεις του

                                                               ουρανού. Και είναι, ασφαλώς, αχανής και
                                                               ατελεύτητος. Σαν τη Ρωσία. Υπάρχει πάντα
                                                               ένα «διαρκώς παραπέρα» που ποτέ δεν θα
                                                               μετατραπεί σε εμπειρία και βίωμα. Θα παρα-
                                                               μείνει πάντα ανοιχτό. Ως πιθανότητα. Ως εκ-

                                                               κρεμότητα. Ως χαίνουσα πληγή.
                                                               Ο Έρωτας και η Ρωσία είναι δυο έννοιες που
                                                               εδώ ταυτίζονται.
   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82