Page 28 - magazine_85
P. 28
ΑΣ φΙΛοΣοφήΣουμε…
Αυτό δείχνουν όλοι οι πρώιμοι πλα- δεν ξέρει τίποτα, ότι ποτέ δεν προτεί-
τωνικοί διάλογοι, αυτό ταιριάζει με νει μια θετική γνώμη για τα πράγμα-
28 την εικόνα του Σωκράτη, ο οποίος τα, απλώς έχει το ταλέντο και τη δυ-
περιφέρεται στο κέντρο της Αθήνας, νατότητα να απορρίπτει βεβαιότητες.
στα συμπόσια, μιλάει με τον οποιοδή- Ταιριάζει λοιπόν με τη γενική εικόνα
ποτε και του ανατρέπει τις αντιλήψεις. του Σωκράτη ότι αυτή είναι η φιλοσο-
Στην Απολογία του θα πει ότι «εσείς φία που τον εκπροσωπεί και όχι μια
με καταδικάζετε, επειδή σας έχω ενο- φιλοσοφία τύπου Παρμενίδη ή Δημό-
χλήσει, διότι είμαι σαν μια αλογόμυγα κριτου. Τον εκπροσωπεί η φιλοσοφία
που προσπαθεί να σας ξυπνήσει ενώ που γίνεται μέσα στην πόλη, που γί-
εσείς κοιμάστε». Ταιριάζει δηλαδή με νεται με ζωντανούς ανθρώπους, που
την εικόνα ενός Σωκράτη «αντιλο- γίνεται προφορικά και έχει μια συγκε-
γικού». Σε ό,τι ο άλλος εκφράζει ως κριμένη μέθοδο: ένας ρωτάει, ένας
βεβαιότητα, ο Σωκράτης έχει να αντι- κρίνει. Έτσι, αυτό που προκύπτει από
τείνει μια ερώτηση, μια απορία που τους πλατωνικούς διαλόγους είναι
καταλήγει στην απόρριψη των ισχυρι- ότι υπάρχει μια πρόοδος από τον ένα
σμών του άλλου. ορισμό στον επόμενο. Δεν είναι της
Αυτό ταιριάζει επίσης με το παρά- ίδιας τάξης η αρχή του διαλόγου με το
δοξο «ἕν οἶδα, ὅτι οὐδέν οἶδα» τέλος του. Λύση μπορεί να μην υπάρ-
(«ένα γνωρίζω ότι δεν γνωρίζω τίπο- χει, αλλά πρόοδος, με την έννοια της
τα»). Ο Σωκράτης, δηλαδή, που κατα- απομάκρυνσης από το λάθος, υπάρ-
τροπώνει τους πάντες στην κουβέντα, χει οπωσδήποτε σε έναν πλατωνικό
διατείνεται ταυτοχρόνως ότι ο ίδιος διάλογο.