Page 26 - magazine_85
P. 26

ΑΣ φΙΛοΣοφήΣουμε…










               Οι κΑθΟλικές έννΟιές,




               η ΑπΟριΑ



               κΑι η διΑλέκτικη



















               Τι μπορεί να έδωσε ο ίδιος ο Σωκρά-                   επιζητούσε τον ορισμό τέτοιου είδους

               της, το οποίο ακολούθησαν οι μετα-                    εννοιών, πράγμα που ως τότε δεν
               γενέστεροι, πέρα από την ίδια τη ζωή                  είχε συμβεί. Βέβαια, αυτό εντάσσεται

               του που αποτελεί ένα πρότυπο «τέ-                     κάπως και στο «σοφιστικό πλαίσιο
               χνης του βίου» και όχι θεωρίας.                       συζήτησης». Η τάση δηλαδή να βρε-

               Κατά τον Αριστοτέλη, που είναι ψύ-                    θεί κάτι σαν περιγραφή της έννοιας,
               χραιμος και αντικειμενικός κριτής, ο                  αν είναι δυνατό ένας ορισμός, που να

               Σωκράτης είναι ο πρώτος που αναζή-                    ταιριάζει σε όλες τις περιπτώσεις. Να
               τησε τις καθολικές έννοιες. Αυτό ται-                 έχει δηλαδή γενική εφαρμογή.
               ριάζει πολύ με τους πρώιμους διαλό-                   Η φυσική τάση των συνομιλητών του

               γους του Πλάτωνα, όπου συνήθως ο                      Σωκράτη στους πλατωνικούς διαλό-
               Σωκράτης ξεκινάει την κουβέντα θέ-                    γους αυτής της περιόδου είναι να απα-

               τοντας ένα ερώτημα της μορφής, «τι                    ντούν με ένα παράδειγμα. Ρωτάνε, ας
               είναι το όσιο;», «τι είναι το δίκαιο;»,               πούμε, τον Ευθύφρονα, «τι είναι όσιο;

               «τι είναι η ανδρεία;», «τι είναι η δικαι-             τι είναι ευσεβές;» και απαντά: «ευσε-
               οσύνη;» κ.λπ., συνήθως με αναφο-                      βές είναι αυτό που κάνω εγώ αυτή

               ρά σε ηθικές αξίες και έννοιες, όπως                  τη στιγμή καταδίδοντας τον πατέρα
               οσιότητα, δικαιοσύνη, ανδρεία, ή                      μου». Κάτι τέτοιο κάνει ο θρησκόλη-
               σωφροσύνη.                                            πτος Ευθύφρων. Ο Σωκράτης δεν δέ-

               Ο Αριστοτέλης λοιπόν θεωρεί ότι ο                     χεται αυτήν την απάντηση. Του ζητάει
               Σωκράτης θέτοντας αυτήν την ερώ-                      αυτό που ισχύει «όχι μόνο για σένα

               τηση στους συνομιλητές του και κα-                    αλλά για όλους τους ανθρώπους και
               τευθύνοντάς τους με σωστό τρόπο,                      σε όλες τις περιστάσεις» και πάνε έτσι
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31