Page 16 - mag_99
P. 16

Ας φιλοςοφήςουμε…










               μια ΗθικΗ βαςιςμένΗ




               ςτΗν έμπέιρια
























               Με μια έννοια, το ίδιο καθορίζει και                  το άλλο. Με αυτή την έννοια βρίσκε-

               την ηθική του Αριστοτέλη, όπου εί-                    ται στον αντίποδα του Πλάτωνα και
               ναι πολύ μεγάλη η απόστασή του από                    στην πλατωνική αξίωση για τον «φι-
   16
               τον Πλάτωνα. Η ηθική του Αριστοτέ-                    λόσοφο βασιλιά», που είναι και ο πυ-
               λη είναι μια ηθική αρκετά εύκαμπτη,                   ρήνας του πολιτικού ουτοπισμού του

               χωρίς γενικές και απόλυτες αρχές                      Πλάτωνα.
               και γι’ αυτό διατήρησε μια επικαιρό-                  Η βασική αρετή για τον Αριστοτέλη

               τητα ακόμα και σήμερα. Ενώ δηλαδή                     είναι η «φρόνηση». Την ονομάζει «δι-
               ο Πλάτωνας ενοποιεί στην ουσία την                    ανοητική αρετή» και τη διακρίνει από
               αρετή με τη σοφία - ο σοφός για τον                   τις ηθικές αρετές. Διανοητική αρετή

               Πλάτωνα είναι και ενάρετος εξ ορι-                    δεν είναι αντίφαση όρων. Είναι αρε-
               σμού - ο Αριστοτέλης θα αντιμετωπί-                   τή του διανοητικού μέρους του κάθε

               σει μια τέτοια ταύτιση με σαρκασμό.                   ανθρώπου, την οποία θέτει στο επί-
               Λέει π.χ για τον Εμπεδοκλή: «ο Εμπε-                  κεντρο της ηθικής του και προσπαθεί

               δοκλής μπορεί να είναι καλός φιλό-                    να την ορίσει. «Φρόνηση», λέει ο Αρι-
               σοφος αφού είπε αυτά που είπε. Από                    στοτέλης «είναι μια έξις». Η «έξις» εί-

               πού όμως αντλεί την πιθανότητα να                     ναι δυσμετάφραστος όρος. Σημαίνει
               είναι και καλός κυβερνήτης μιας πό-                   περίπου σταθερή συνήθεια και στα-
               λεως, να είναι φρόνιμος δηλαδή άν-                    θερή συμπεριφορά, όχι πάντως απλή

               θρωπος; μόνο από το γεγονός της                       συνήθεια.
               σοφίας του;» Θεωρεί δηλαδή αυτο-                      Ένα βασικό χαρακτηριστικό της «φρό-

               νόητη τη διάκριση μεταξύ σοφού και                    νησης» είναι ότι ακολουθεί τον ορθό
               κυβερνήτη. Το ένα δεν συνεπάγεται                     λόγο και είναι προσανατολισμένη
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21