Page 12 - mag_99
P. 12

Ας φιλοςοφήςουμε…










               Η πόλΗ




               και ό πόλιτΗς





























               Είναι διάσημος ο ορισμός του Αρι-                     σικό και ότι ο άνθρωπος είναι από τη
   12          στοτέλη ότι «ο άνθρωπος είναι ζώον                    φύση του πολιτικό ζώο».


               πολιτικόν». Το «πολιτικόν» βέβαια                     Η πόλις και ο άνθρωπος ως «πολιτικό
               πρέπει να το σκεφτούμε με την ευρύ-                   ζώον» είναι φυσική κατάληξη για τον

               τερη δυνατή σημασία, γιατί συνδέε-                    Αριστοτέλη. Να πάλι η τελεολογία. Οι
               ται με την έννοια της πόλης. Ίσως, γι'                άνθρωποι άρχισαν να ζουν αρχικά

               αυτό, η καλύτερη νεοελληνική μετά-                    σε μικρές ομάδες, σε οικογένειες, σε
               φραση θα ήταν «ζώον κοινωνικόν»,                      φυλές, στη συνέχεια αναπτύχθηκε ως

               δηλαδή ένας έμβιος οργανισμός που                     εξέλιξη η κώμη, θα λέγαμε το χωριό,
               διαθέτει εκ φύσεως κοινωνικότητα                      και στη συνέχεια η πόλις, που είναι η

               και πρέπει να ζήσει με τους άλλους                    φυσική κατάληξη, το τέλος όλης αυτής
               ανθρώπους. «Ο άνθρωπος από μό-                        της πορείας. Βλέπουμε ότι ο Αριστο-
               νος του δεν είναι άνθρωπος» για τον                   τέλης δεν προχώρησε παραπέρα, δεν

               Αριστοτέλη. Λέει συγκεκριμένα στα                     ασχολήθηκε με τις συμπολιτείες που
               Ηθικά Νικομάχεια: «Για τον μοναχικό                   σχηματίστηκαν στην εποχή του και δεν

               άνθρωπο η ζωή είναι δύσκολη, γιατί                    θεώρησε επί παραδείγματι υπέρβαση
               δεν είναι εύκολο μένοντας μόνος να                    της πόλης-κράτους την αυτοκρατορία

               βρίσκεται κανείς σε συνεχή δράση.                     του Αλέξανδρου. Ίσως αυτό να ήταν
               Μαζί με άλλους όμως αυτό είναι πολύ                   πρώιμο για την εποχή του.

               πιο εύκολο». Ή στα Πολιτικά: «Είναι                   Πολίτης, τώρα, είναι αυτός που με-
               φανερό ότι η πόλις είναι κάτι το φυ-                  τέχει στα κοινά. Για τον Αριστοτέλη,
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17