Page 17 - mag_95
P. 17

του Γεράσιμου Γεωργάτου










               η αρίστοτελίΚη




               τελεολογία

















               Τα πράγματα στη φύση, κατά τον Αρι-                   τρόπο τη μετατροπή του σε πριόνι».
               στοτέλη, γίνονται για να εκπληρώ-                      Αυτή την πραγμάτωση του σκοπού

               σουν τον σκοπό τους, αν δεν μεσολα-                   την ονομάζει ο Αριστοτέλης «εντελέ-
               βήσει κάποιο εμπόδιο. Κάθε σπέρμα                     χεια». Είναι ένα χαρακτηριστικό πα-

               δεν γίνεται παιδί, κάθε καρπός που                    ράδειγμα λέξης που πλάθει ο ίδιος.
               πέφτει από ένα δένδρο δεν δημιουρ-                    Από το σκοπό που έχει κάτι μέσα του,                       17

               γεί ένα καινούργιο δένδρο, έχει όμως                  «εν – τέλος – έχει», άρα «εντελέχεια».
               τη δυνατότητα να το κάνει. Ο σκοπός                   Δεν υπήρχε στα αρχαία ελληνικά και
               που δημιουργήθηκε το φρούτο είναι                     έκτοτε καθιερώθηκε στη φιλοσοφία.

               το  νέο  δένδρο,  δεν  είναι  για  να  το             Η «εντελέχεια» λοιπόν ενός όντος εί-

               φάμε εμείς που έτυχε να περάσουμε                     ναι η πραγμάτωση των δυνατοτήτων
               από δίπλα. Και ο σκοπός που παράγο-                   του, των ενδιάθετων σκοπών του, ή,
               νται τα σπέρματα του άνδρα είναι για                  με άλλη αριστοτελική έκφραση, το πέ-

               να κάνουν παιδιά, ασχέτως αν μόνο                     ρασμα από το «δυνάμει» στο «ενερ-
               το ένα στο δισεκατομμύριο θα γίνει                    γεία». Όλα τα πράγματα έχουν μέσα

               τελικά παιδί. Το σημαντικό λοιπόν                     τους δυνάμει την πραγμάτωσή τους.
               στη φύση για τον Αριστοτέλη είναι                     Τα περισσότερα ή στις καλύτερες πε-

               ότι κάθε ον, είτε έμψυχο είτε άψυχο,                  ριπτώσεις, ολοκληρώνουν τον σκοπό
               προσπαθεί να πραγματώσει τον σκο-                     τους, φθάνουν στην εντελέχεια τους.

               πό του. Απέδωσε προτεραιότητα στο                     Αυτή  λοιπόν  τη  γενική  αντίληψη  την
               τελικό αίτιο, επειδή, όπως σημειώνει                  επεξέτεινε ο Αριστοτέλης σέ όλο το
               ο ίδιος, «ο σκοπός του πριονιού κα-                   σύμπαν και όχι μόνο στον άνθρωπο,

               θορίζει το υλικό, τον σίδηρο, από το                  στις πράξεις του και στον βιολογικό
               οποίο πρέπει να κατασκευαστεί, ενώ                    κόσμο. Είναι η λεγόμενη «διευρυμέ-

               η ενδεχόμενη κατοχή ενός κομματιού                    νη τελεολογία» του Αριστοτέλη. Την
               σιδήρου δεν καθορίζει με κανένα                       ίδια την κίνηση, τη μεταβολή, που εί-
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22