Page 15 - mag_95
P. 15

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               τελισμού, όταν ο Δαρβίνος απέδειξε,                   ζει ύλη. Ύλη δεν είναι μόνο κάτι στενά

               με τη φυσική επιλογή, ότι δεν υπάρχει                 υλικό. «Ύλη ενός συλλογισμού», λέει
               σκοπός ούτε στα έμβια όντα.                           ο Αριστοτέλης, «είναι οι προκείμενές
               Ο Αριστοτέλης βέβαια φθάνει στην                      του». Το ίδιο ισχύει και στα μαθηματι-

               «τελεολογία» θέλοντας να μιλήσει για                  κά, τη λογική, κλπ. Η πρώτη απάντηση
               την αιτιότητα, δηλαδή μέσω ποιας δι-                  λοιπόν είναι το «υλικό αίτιο».

               αδικασίας ένα ον φτάνει και εκπλη-                    Μία δεύτερη δυνατή απάντηση είναι
               ρώνει τον σκοπό του; Και ίσως είναι                   να πούμε τι είναι αυτό το πράγμα, να
               πάλι ο πρώτος φιλόσοφος που το                        δώσουμε δηλαδή τον ορισμό του. Να

               κάνει. «Γνώση», λέει ο Αριστοτέλης,                   πούμε ότι αυτό είναι ένα άγαλμα που
               «υπάρχει, όχι όταν ξέρουμε να περι-                   παριστάνει τον Ερμή. Εδώ ως απά-

               γράφουμε τα πάντα, όχι όταν γνω-                      ντηση έχουμε τη μορφή του αγάλμα-
               ρίζουμε το ότι των πραγμάτων, αλλά                    τος. Είναι εκείνο το ουσιαστικό χαρα-

               όταν γνωρίζουμε το διότι». Γνώση δη-                  κτηριστικό που το καθορίζει ως είδος,
               λαδή έχουμε όταν μπορούμε να εξη-                     ως επιμέρους και συγκεκριμένο όν. Η

               γήσουμε τα πράγματα. Η απλή περι-                     δεύτερη απάντηση λοιπόν είναι το «ει-                      15
               γραφή δεν είναι γνώση. Η κατανόηση                    δικό αίτιο» που συνδέεται με τη μορ-
               κάποιας μεταβολής ή της παραγωγής                     φή.

               ενός τεχνητού αντικειμένου ισοδυνα-                   Η τρίτη απάντηση, που είναι και η πιο
               μεί με τη γνώση των αιτίων του.                       γνωστή  και  οικεία,  είναι  να  πούμε

               Ο Αριστοτέλης, σε αντίθεση με τον                     ποιος έφτιαξε αυτό το άγαλμα. Ποιος
               Πλάτωνα, δεν πίστευε στην καθαρή                      το δημιούργησε; Ο γλύπτης. Η Τρί-

               θεωρητική γνώση. Όταν μελετάει ο                      τη απάντηση λοιπόν είναι το «ποιητι-
               φυσικός ερευνητής τη φύση θέτει το                    κό αίτιο». Ποιος είναι δηλαδή ο γε-

               ερώτημα «γιατί», μας λέει ο Αριστο-                   νεσιουργός παράγων, εξαιτίας του
               τέλης. Και οι απαντήσεις στο ερώτη-                   οποίου συμβαίνει κάτι. Όχι μόνο ένα
               μα «γιατί», κατά τη γνώμη του, είναι                  άγαλμα ή κάτι άλλο στενά υλικό, αλλά

               τέσσερις. Είναι τα περίφημα τέσσερα                   και ένα ιστορικό συμβάν. Γιατί π.χ.
               αίτια του Αριστοτέλη.                                 έγινε ο Πελοποννησιακός Πόλεμος;

               Μία πρώτη απάντηση, μας λέει , στο                    Γιατί επιτέθηκαν οι Βοιωτοί στις Πλα-
               γιατί, όταν ρωτάμε γιατί είναι έτσι ένα               ταιές; Είναι το αριστοτελικό παρά-
               άγαλμα, θα μπορούσε να είναι η ύλη                    δειγμα για την αφορμή που ξεκίνησε

               του. Δηλαδή να πούμε ότι το άγαλμα                    τον πόλεμο. Ή ακόμα, γιατί γεννιέται
               αυτό είναι φτιαγμένο από χαλκό. Έτσι                  ένα παιδί; Διότι υπάρχει ένα σπέρμα

               δίνουμε  ένα  βασικό  χαρακτηριστικό                  κι ένα ωάριο τα οποία συνδέονται.
               του αγάλματος, που ο ίδιος το ονομά-                  Ειδικότερα για τους αρχαίους και τον
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20