Page 16 - mag_95
P. 16

ΑΣ φΙΛοΣοφήΣουμε…











               Αριστοτέλη, επειδή υπάρχει και ένας                   γνώριση του ενός ή του άλλου αιτίου

               πατέρας ο οποίος γεννά το παιδί, για-                 είναι δύσκολη ή στις οποίες κάποια
               τί το σπέρμα είναι το «ποιητικό αίτιο»                αίτια συγχωνεύονται. Αλλά ο Αριστο-
               του νέου παιδιού.                                     τέλης είναι πεισμένος ότι τα τέσσερα

               Και τέλος, η τέταρτη απάντηση στο                     αυτά αίτια συνιστούν ένα αναλυτικό
               «γιατί» είναι ο σκοπός του συμβά-                     σχήμα το οποίο μπορεί να εφαρμο-

               ντος. Γιατί έγινε ο Πελοποννησιακός                   στεί γενικά. Τέσσερα συνεπώς είναι
               Πόλεμος; Εδώ η απάντηση δεν είναι                     τα αίτια κατά τον Αριστοτέλη: η ύλη –
               η αφορμή, δηλαδή το ποιητικό αίτιο,                   «υλικό αίτιο», το είδος ή μορφή – «ει-

               αλλά ο σκοπός ή «τέλος». Σκοπός του                   δικό αίτιο», ο γενεσιουργός παράγων
               αγάλματος είναι να κοσμήσει, επί πα-                  – «ποιητικό αίτιο» και ο σκοπός – «τε-

               ραδείγματι, την Αθήνα ή να τιμήσει
               κάποιον θεό ή ήρωα. Αν πρόκειται                      λικό αίτιο». Και τα τέσσερα είναι ση-
               για τον πόλεμο, δηλώνει την πραγμα-                   μαντικά. Ο φυσικός ερευνητής, αλλά

               τική αιτία του πολέμου. Επειδή τελικά                 και αυτός που μελετάει την ηθική συ-

   16          οι Αθηναίοι ήθελαν να επικρατήσουν                    μπεριφορά του ανθρώπου ή την πο-
               επί  των  Λακεδαιμονίων  και  να  επε-                λιτική, πρέπει κάθε στιγμή να εξετάζει
               κτείνουν την κυριαρχία τους. Η τέ-                    και τα τέσσερα αίτια. Το τέλος όμως,

               ταρτη απάντηση λοιπόν είναι το «τε-                   ο σκοπός, λέει ο Αριστοτέλης, είναι
               λικό αίτιο».                                          το σημαντικότερο. Από εδώ προκύ-

               Υπάρχουν περιπτώσεις όπου η ανα-                      πτει και η τελεολογία του Αριστοτέλη.



                                                                  ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
                                       ΒΙΒΛΙοπΡοΤΑΣεΙΣ
                                                                  ΜΕΛΑΓΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΙΔΙΟΦΥϊΑ
                                                                  Εκδόσεις ΑΓΡΑ

                                                  Το 30ο,1 Πρόβλημα, που εδώ τιτλοφορείται Μελαγχολία και Ιδι-
                                                  οφυία, είναι ένα σύντομο κείμενο των απαρχών μιας ιατροφι-
                                                  λοσοφικής γραμματείας που ανιχνεύει τις σχέσεις φυσιολογίας
                                                  και δημιουργικότητας.
                                                  Δεν ξέρουμε με βεβαιότητα ούτε τον συγγραφέα, ούτε την επο-
                                                  χή που γράφτηκε, αλλά ο Σενέκας, ο Πλούταρχος και ο Κικέρων
                                                  το αποδίδουν στον Αριστοτέλη. Και με αυτή την ιδέα τον διάβα-
                                                  σαν και το μελέτησαν γιατροί και φιλόσοφοι από τον Μεσαίωνα
                                                  ως τον 19ο αιώνα.
                                                  Οι ιδιοφυείς προσωπικότητες εντοπίζονται όλες ανάμεσα στις
                                                  καταθλιπτικές ιδιοσυγκρασίες, όταν ο άνθρωπος είναι μακριά
                                                  από τους θεούς, οδηγείται σε υπερβολές, στην ακολασία, σε
                                                  πρόσκαιρους ενθουσιασμούς. Όλοι οι δημιουργοί δεν είναι
                                                  κατά βάθος μελαγχολικοί;
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21