Page 13 - mag_95
P. 13

του Γεράσιμου Γεωργάτου











               Η ερμηνεία της κίνησης αποτελούσε,                    μεταβολή ή αλλοίωση, όπως τη λέει

               όπως έχουμε δει, σημαντικό φιλο-                      ο Αριστοτέλης, δηλαδή κάτι  που
               σοφικό ζήτημα για τους στοχαστές,                     από άσπρο γίνεται γκρίζο ή μαύρο
               ήδη  από  τον 5ο αιώνα  π.Χ.  Στον                    ή  κάποιος  μαθαίνει  κάτι  ή  αποκτά

               4ο αιώνα, ο Πλάτωνας περιόρισε                        ένα οποιοδήποτε χαρακτηριστικό,
               τη μεταβολή ως κάτι που συμβαίνει                     κλπ. Γενικότερα οποιαδήποτε αλλα-

               στον αισθητό κόσμο, στο ατελές                        γή, οποιαδήποτε μεταβολή αποτελεί
               δηλαδή υλικό αντίγραφο του αμε-                       κίνηση.

               τάβλητου κόσμου των Ιδεών. Για                        Όμως τι γίνεται με την ένσταση
               ένα εξαιρετικά παρατηρητικό και                       του Παρμενίδη όπου κάθε μετα-

               διεισδυτικό στοχαστή, όπως ήταν                       βολή απορρίπτεται, γιατί σημαίνει
               ο Αριστοτέλης, η μεταβολή κατ' αρ-                    ότι κάτι πραγματοποιείται από το
               χάς είναι κάτι το πραγματικό, κάτι                    μηδέν και συνεπώς δεν μπορεί να

               που πραγματικά συμβαίνει. Εφόσον                      υπάρχει. Δεν μπορεί από το μη-
               κάθε αντικείμενο, όπως είπαμε,                        είναι  να  προκύπτει  το  είναι.  Είναι

               συντίθεται από ύλη και μορφή, ο                       λογικά αντιφατικό και απαράδεκτο,                          13
               Αριστοτέλης μπορούσε να συνδυά-                       για τον Παρμενίδη, να προκύπτει
               σει τη σταθερότητα με τη μεταβολή                     κάτι από κάτι που δεν υπάρχει. Ο

               υποστηρίζοντας ότι όταν ένα αντι-
               κείμενο αλλάζει, είναι η μορφή του                    Αριστοτέλης απαντάει στο πρόβλη-

               που μεταβάλλεται ενώ η ύλη του πα-                    μα υποστηρίζοντας ότι η μεταβολή
               ραμένει  σταθερή.  Αλλάζουν  δηλα-                    λαμβάνει χώρα μεταξύ του «δυνά-

               δή οι ιδιότητές του και η νέα μορφή                   μει» και «ενεργεία», χωρίς το μη-
               αντικαθιστά την παλιά, ενώ η ύλη                      είναι να υπεισέρχεται στη διαδικα-

               παραμένει σταθερή.                                    σία. Για παράδειγμα, ένας σπόρος
               Συνεπώς, όταν μιλάμε για κίνηση                       είναι «δυνάμει» δένδρο και καθώς
               στον Αριστοτέλη, είναι προτιμότε-                     γίνεται δένδρο, γίνεται «ενεργεία»

               ρο στα νέα Ελληνικά να την αντι-                      αυτό που ήταν «δυνάμει». Η μετα-
               λαμβανόμαστε με τον όρο «μετα-                        βολή λοιπόν πραγματοποιείται με το

               βολή». Γιατί δεν πρόκειται μόνο                       πέρασμα από το «δυνάμει ον» στο
               για τη μετακίνηση ενός όντος, ενός                    «ενεργεία ον». Το «μη-είναι» για
               σώματος από ένα σημείο σε κάποιο                      τον Αριστοτέλη δεν υφίσταται και

               άλλο, όπως το αντιλαμβάνεται η νε-                    γενικότερα δεν υπάρχει η έννοια
               ότερη φυσική. Είναι και άλλες δια-                    του κενού χώρου στον Αριστοτέλη,

               δικασίες: η γένεση και ο θάνατος,                     όπως θα δούμε και στην κοσμολο-
               η αύξηση και η μείωση, η ποιοτική                     γία του.
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18