Page 43 - mag_92
P. 43

«Στην πραγματικότητα, κάθε αναγνώστης είναι,

             καθώς διαβάζει, αναγνώστης του ίδιου του του εαυτού.»


                                                        Marcel Proust





























                        ΤΣΕζΑΡΕ ΠΑΒΕζΕ                                        ΤΣΕζΑΡΕ ΠΑΒΕζΕ

                        ΚΟΠΕΛΕΣ ΜΟΝΕΣ                                ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΙ ΚΑΙ ΟΙ ΦΩΤΙΕΣ

                             Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ                                    Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
               Η «ντόλτσε βίτα», όπως τη βλέπει και την κρίνει       Το φεγγάρι και οι φωτιές είναι το βιβλίο που
               ένα αυτοδημιούργητο κορίτσι.                          κουβαλούσα μέσα μου εδώ και πολύ καιρό

               Η Κλέλια βρίσκεται ξανά στο Τουρίνο. Σε μια           και που απόλαυσα περισσότερο γράφοντάς το.                 43
               άθλια γειτονιά του γεννήθηκε πριν από τριά-           Τόσο που πιστεύω πως για κάμποσο -ίσως και
               ντα τόσα χρόνια και το εγκατέλειψε νεότατη,           για πάντα- δεν θα γράψω τίποτ’ άλλο. Δεν είναι
               ακολουθώντας τον πρώτο της εραστή. Νιώ-               σωστό να προκαλούμε υπερβολικά τους θεούς.
               θει πια πετυχημένη. Πίσω της αφήνει αγωνίες,                                       CESARE PAVESE
               τρέλες, έρωτες κι όλα τα χρόνια του τελευ-            Το φεγγάρι και οι φωτιές, το τελευταίο μυθι-
               ταίου πολέμου, μα τώρα είναι στη διεύθυνση            στόρημα του Cesare Pavese, κυκλοφόρησε το
               ενός μεγάλου μοδιστράδικου της Ρώμης. Ανε-            1950 και χαρακτηρίστηκε αριστούργημα από
               ξάρτητη, με δυνατή θέληση, ξέρει τι αξίζουν οι        τους κριτικούς. Ο πρωταγωνιστής, το Χέλι, την

               άντρες – «ακόμα κι οι καλύτεροι» –, διαλέγει          επομένη της Απελευθέρωσης, επιστρέφει στο
               και δε δεσμεύεται. Επιστρέφοντας στο Του-             χωριό του, ύστερα από πολλά χρόνια παραμο-
               ρίνο, μπαίνει γρήγορα στον κύκλο της πλού-            νής του στην Αμερική και μαζί με τον Νούτο,
               σιας κοινωνίας, που πασχίζει να διασκεδάσει           τον φίλο του, ταξιδεύει στους τόπους της παι-
               την πλήξη της. Τέσσερις κοπέλες κυριαρχούν            δικής και εφηβικής του ηλικίας, σ’ ένα ταξίδι
               σ’ αυτό το περιβάλλον. Οι ερωτικές εμπειρί-           στον χρόνο όπου θ’ αναζητήσει τις παλιές, βα-
               ες τους είναι επιδερμικές, με έντονη τη γεύση         σανισμένες ρίζες του. Ιστορία απλή και λυρική

               της παρακμής. Η ανικανοποίητη δίψα της πιο            συνάμα, δομημένη σαν ένα αδιάκοπο πηγαινέ-
               νέας από τις τέσσερις για έναν κόσμο ιδανι-           λα από το παρελθόν στο παρόν, Το φεγγάρι
               κό, με αγνές και τίμιες σχέσεις, θα οδηγήσει          και οι φωτιές συνοψίζει τα κοινωνικά ζητήματα
               σε τραγωδία. Η νουβέλα του Τσέζαρε Παβέζε             του αγώνα των παρτιζάνων, την αντιφασιστι-
               πρωτοπαρουσιάστηκε στο ελληνικό αναγνω-               κή συνωμοσία, τον απελευθερωτικό αγώνα
               στικό κοινό το 1969 από τις εκδόσεις Κέδρος           και τα συνδέει με προσωπικούς προβληματι-
               στη μετάφραση του Στρατή Τσίρκα, την οποία            σμούς, με τη φιλία, τον έρωτα, την ηδονή, τον
               παραδίδουμε και στους σημερινούς αναγνώ-              θάνατο, σε μια δραματική πλοκή που υπογραμ-
               στες. Στις Κοπέλες μόνες βασίστηκε η ταινία           μίζει την πλήρη απόσχιση του ατόμου από τον

               του Μικελάντζελο Αντονιόνι Le amiche.                 κόσμο και τη θλιβερή μοναχική του μοίρα.
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48