Page 58 - mag_83
P. 58

πΑΡουςιΑςή

               Γκαρθία Λόρκα








                συλλογών Canciones και Poema del Cante               Υόρκη, όπου ο Φεδερίκο είναι φοιτητής για
                jondo (Το Ποίημα για το τραγούδι του βαθύ            σύντομο χρονικό διάστημα στο Πανεπιστή-

                καημού), την οποία ακολούθησε το θεατρικό            μιο Κολούμπια, κατέχει μεγάλη σημασία στην
                δράμα El maleficio de la maríposa (Τα μάγια          ποιητική  δραστηριότητα  του Λόρκα. Αυτό

                της πεταλούδας), το οποίο ήταν μία αποτυχία:         που πολλοί θεωρούν αριστούργημά του, δη-
                ανέβηκε μόνο μία φορά και ως επακόλουθο              λαδή το έργο "Ποιητής στη Νέα Υόρκη" επι-

                της αποτυχίας ο Γκαρθία Λόρκα αποφάσισε              κεντρώνεται στην αλλοτρίωση του ανθρώπου
                να μην το δημοσιεύσει). Το 1927 παρουσιάζε-          όπως τη συναντάμε στη σύγχρονη κοινωνία

                ται το ιστορικό δράμα Μαριάνα Πινέδα, για το         και τους μηχανισμούς που επιτρέπουν σε
                οποίο ο Σαλβαδόρ Νταλί σχεδίασε τα σκηνικά.          λίγους να κυριαρχούν επί των πολλών. Ένα

                Επίσης γράφει πρόζες όπως Lucía y san Lázaro,        πρωτοποριακό έργο για τα δεδομένα του
                Nadadora sumeringa (Η βυθισμένη κολυμβή-             καλλιτεχνικού πανοράματος σε σύγκριση με

                τρια) και Suicidio en Alejandría (Αυτοκτονία         τα υπόλοιπα της εποχής, όπως οι θεατρικές
                στην Αλεξάνδρεια), οι θεατρικές πράξεις El           πράξεις που πραγματοποιεί αυτή την περίο-

                paseo de Buster Keaton (Ο Περίπατος του              δο, για παράδειγμα το "Έτσι πέρασαν πέντε
   58           Buster Keaton) και La doncella, el marinero          χρόνια" και "Το κοινό". Όμως, το έργο αυτό

                y el estudiante (Η παρθένα, ο Ναύτης και ο           θα δημοσιευθεί στα τέλη του δεκαετίας του
                Σπουδαστής), πέρα από τις ποιητικές διηγή-           1970, αλλά ποτέ ολοκληρωμένο.

                σεις Primer romancero Gitano (Gypsy Ballads          Κάνει ένα σύντομο ταξίδι στην Κούβα και επι-
                - Τσιγγάνικο Τραγουδιστάρι), Ωδή στον  Σαλ-          στρέφει  στην Ισπανία το 1930, την εποχή που

                βαδόρ Νταλί και ένα μεγάλο αριθμό άρθρων,            πέφτει η δικτατορία του Πρίμο ντε Ριβέρα και
                συνθέσεων και δημοσιεύσεων. Δουλεύει και             αποκαθίσταται η δημοκρατία. Το 1931 συνέ-

                για το περιοδικό της Γρανάδας, Gallo (Γκάγιο).       θεσε το Ντιβάνι Της Ταμαρίτ.
                Προς τα τέλη του 1929 ο Γκαρθία Λόρκα βυ-            Το φθινόπωρο, η νέα κυβέρνηση του προτεί-

                θίζεται στην κατάθλιψη και αισθάνεται ενοχές         νει να δημιουργήσει ένα κινούμενο φοιτητικό
                για την ομοφυλοφιλία του, που καταφέρνει,            θέατρο, που χρηματοδοτείται από το κράτος,

                όλο και λιγότερο, να κρύψει από φίλους και           La Barraca, το οποίο θα φέρει τα κλασικά
                συγγενείς, ενώ αντίθετα η φήμη του για το            έργα της ισπανικής λογοτεχνίας στις πιο απο-

                Τσιγγάνικο τραγουδιστάρι εξαπλώνεται ολοέ-           μακρυσμένες επαρχίες. Από την αρχή, η δεξιά
                να και πιο πολύ. Την εποχή αυτή κάνει ένα τα-        αντιπολίτευση επέκρινε το έργο,  στο οποίο

                ξίδι στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής με τη          είδε την αρχή μιας κρατικής κατήχησης. Οι
                μυστική βοήθεια του Φερνάνδο Δε Λος Ριος,            πρώτες παραστάσεις θα πραγματοποιηθούν

                φίλου μέσω του οποίου κατάφερε να κερδίσει           τον Ιούλιο του 1932, στα εδάφη της Παλιάς
                υποτροφία.                                           Καστίλης που είναι πιο απρόθυμα στις πο-

                Αυτό το ταξίδι και η παραμονή του στη Νέα            λιτικές αλλαγές που βρίσκονται σε εξέλιξη.
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63