Page 53 - mag_121
P. 53

ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ


                                          «Στην πραγματικότητα,

                          κάθε αναγνώστης είναι, καθώς διαβάζει,

                            αναγνώστης του ίδιου του του εαυτού.»


                                                          Μαρσέλ Προυστ






                                                               ΝΙΚΟΛΑΪ ΜΠΕΡΝΤΙΑΓΙΕΦ
                                                               ΠΕΡΙ ΔΟΥΛΕΙΑΣ ΚΑΙ


                                                               ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ

                                                               ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ


                                                               Εκδόσεις PRiNTA

                                                               Η συζήτηση περί προσώπου σημάδεψε

                                                               τη σκέψη του 20ού αιώνα. Φιλόσοφοι,

                                                               θεολόγοι, κοινωνιολόγοι, καλλιτέχνες,
                                                               λογοτέχνες, πολιτικοί ενεπλάκησαν
                                                               στη συζήτηση περί προσώπου, ενώ στη

                                                               Γαλλία εμφανίστηκε ο όρος περσονα-

                                                               λισμός. Ξεχωριστή θέση μέσα σε όλη
                                                               αυτή την προσωπο-λογία καταλαμβάνει
                                                               το έργο του φιλοσόφου Νικολάι Μπερ-

                                                               ντιάγιεφ και το ανά χείρας βιβλίο.

               Στις σελίδες αυτού του δοκιμίου περσοναλιστικής φιλοσοφίας, όπως το
               αποκαλεί ο συγγραφέας, η σκέψη περί προσώπου αναπτύσσεται σε όλα
               τα δυνατά πεδία: θεολογία, ανθρωπολογία, φιλοσοφική οντολογία και

               γνωσιολογία, ηθική και κοινωνικοπολιτική σκέψη, φιλοσοφική ιστορία.

               Εντυπωσιάζεται κανείς αν αναλογιστεί το εύρος των γνώσεων και των
               ενδιαφερόντων αυτού του Ρώσου φιλοσόφου, ενός από τους πιο σημα-
               ντικούς, αν όχι του σημαντικότερου Ρώσου φιλοσόφου του 20ού αιώνα.

               Συνεκτικός ιστός όλων αυτών των γνώσεων είναι η έννοια του προσώ-

               που. Ό,τι είναι το πρόσωπο αποτελεί το γεγονός της ελευθερίας του αν-
               θρώπου, ό,τι αντιδιαστέλλεται στο πρόσωπο υφίσταται ως πειρασμός που
               οδηγεί στη δουλεία, ενίοτε και εθελοδουλία του ανθρώπου. Συνεπώς, το

               δοκίμιο αυτό πραγματεύεται την ελευθερία του ανθρώπου ως το κατεξο-

               χήν γνώρισμα της προσωπικής ανθρώπινης ύπαρξης και αντίστοιχα τη
               δουλεία του ανθρώπου ως τον κατεξοχήν πειρασμό της αποπροσωποποί-
               ησης της ανθρώπινης ύπαρξης.
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58