Page 84 - mag_120
P. 84

ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΉ


                           «ΤΡΕΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
                            (DREI FRAUEN)»

                           ΤΟΥ ΡΟΜΠΕΡΤ ΜΟΥΖΙΛ


               νη από τον κόσμο, και η επαφή μαζί                    και ο άντρας μένει μετέωρος, αβέβαι-
               της οδηγεί τον ιππότη Φον Κέττεν σε                   ος αν υπήρξε θύμα ή θύτης, ερωτευ-

               υπαρξιακή κρίση.                                      μένος ή προδομένος
               O Άνδρας (ιππότης Φον Κέττεν), ανή-                   Ο Άνδρας είναι ανασφαλής, σκεπτικι-

               κει στην παραδοσιακή τάξη, στους                      στής, εγκεφαλικός, εκπρόσωπος του
               «παλιούς» ευγενείς. Περνά μια κρίση                   μοντέρνου ανθρώπου που ζει περισ-

               ταυτότητας: αμφιβάλλει για τον ρόλο                   σότερο στον στοχασμό παρά στο βίω-
               του, για το φύλο του, για την πίστη του.              μα. Δεν μπορεί να δεχτεί τη λογική του
               Ελκεται από την Πορτογαλίδα γιατί                     συναισθήματος. Επιδιώκει να ελέγχει

               νιώθει ότι εκπέμπει κάτι "άλλο" - ένα                 τα πάντα με το μυαλό, να εξηγήσει
               άγγιγμα του Υπερβατικού.                              ακόμη και την αγάπη με ιατρικούς

               Η Γυναίκα (Πορτογαλίδα), είναι ασα-                   όρους. Η εγκυμοσύνη της Τόνκα τον
               φής, απόμακρη, αινιγματική. Ενσαρ-

               κώνει  την  ονειρική,  σχεδόν  θεϊκή                  οδηγεί σε ψυχική διάλυση.
               θηλυκότητα.  Υπάρχει  δίπλα  του  και                 Η Γυναίκα (Τόνκα) εχει μια παθητική

   84          ακτινοβολεί. Η ύπαρξή της διαλύει                     αγνότητα και μυστηριακή αθωότητα.
               την αυταπάτη της ανδρικής κυριαρχί-                   Δεν εξηγεί. Δεν αντιστέκεται. Απλώς
               ας στην σχέση.                                        αγαπά  και υπάρχει.  Είναι ο καθρέ-

               Αυτή η σχέση εκπροσωπεί ,το ονει-                     φτης της συναισθηματικής εμπειρίας

               ρικό, το μυστικιστικό, την αναζήτηση                  που ο άντρας δεν αντέχει. Ο θάνατός
               υπέρβασης. Η γυναίκα δεν είναι αντι-                  της μοιάζει με θυσία. [σαν να θυσιά-
               κείμενο επιθυμίας αλλά φορέας σω-                     ζεται για να σωθεί ο άντρας], αν και

               τηρίας ή κάθαρσης. Ο άντρας φτάνει                    εκείνος δεν κατανοεί τίποτα.
               στο πνευματικό του όριο: εκεί όπου                    Αυτή η σχέση εκπροσωπεί το απλό,
               καταρρέει ο ρόλος του, η κοινωνική                    το "παιδικό", το άδολο. Η Τόνκα εί-

               ταυτότητα, η λογική.                                  ναι εικόνα της άδολης πίστης σε έναν
               3η ΝΟΥΒΕΛΑ: Η ΤΟΝΚΑ                                   κόσμο που δεν την αντέχει. Ο άντρας

               Υπόθεση                                               δεν είναι "κακός", αλλά συντρίβεται
               Ένας νεαρός διανοούμενος συνδέ-                       από τη δική του λογική.

               εται με την Τόνκα, μια φτωχή κοπέ-
               λα, αγράμματη, ήσυχη. Η σχέση τους
               χαρακτηρίζεται από τρυφερότητα και                    Ο Ρόμπερτ Μούζιλ, μέσα  από τις

               ενοχή. Η Τόνκα μένει έγκυος – ενώ                     Τρεις Γυναίκες, δεν περιγράφει τον
               εκείνος απουσιάζει, κάτι που βυθίζει                  έρωτα, αλλά τον άνθρωπο στην απο-

               τον άντρα σε παράνοια, αμφιβολία και                  τυχία του να κατανοήσει την ψυχή,
               υπαρξιακή αγωνία. Εκείνη πεθαίνει,                    το σώμα, τον Άλλον
   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88   89