Page 84 - mag_120
P. 84
ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΉ
«ΤΡΕΙΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ
(DREI FRAUEN)»
ΤΟΥ ΡΟΜΠΕΡΤ ΜΟΥΖΙΛ
νη από τον κόσμο, και η επαφή μαζί και ο άντρας μένει μετέωρος, αβέβαι-
της οδηγεί τον ιππότη Φον Κέττεν σε ος αν υπήρξε θύμα ή θύτης, ερωτευ-
υπαρξιακή κρίση. μένος ή προδομένος
O Άνδρας (ιππότης Φον Κέττεν), ανή- Ο Άνδρας είναι ανασφαλής, σκεπτικι-
κει στην παραδοσιακή τάξη, στους στής, εγκεφαλικός, εκπρόσωπος του
«παλιούς» ευγενείς. Περνά μια κρίση μοντέρνου ανθρώπου που ζει περισ-
ταυτότητας: αμφιβάλλει για τον ρόλο σότερο στον στοχασμό παρά στο βίω-
του, για το φύλο του, για την πίστη του. μα. Δεν μπορεί να δεχτεί τη λογική του
Ελκεται από την Πορτογαλίδα γιατί συναισθήματος. Επιδιώκει να ελέγχει
νιώθει ότι εκπέμπει κάτι "άλλο" - ένα τα πάντα με το μυαλό, να εξηγήσει
άγγιγμα του Υπερβατικού. ακόμη και την αγάπη με ιατρικούς
Η Γυναίκα (Πορτογαλίδα), είναι ασα- όρους. Η εγκυμοσύνη της Τόνκα τον
φής, απόμακρη, αινιγματική. Ενσαρ-
κώνει την ονειρική, σχεδόν θεϊκή οδηγεί σε ψυχική διάλυση.
θηλυκότητα. Υπάρχει δίπλα του και Η Γυναίκα (Τόνκα) εχει μια παθητική
84 ακτινοβολεί. Η ύπαρξή της διαλύει αγνότητα και μυστηριακή αθωότητα.
την αυταπάτη της ανδρικής κυριαρχί- Δεν εξηγεί. Δεν αντιστέκεται. Απλώς
ας στην σχέση. αγαπά και υπάρχει. Είναι ο καθρέ-
Αυτή η σχέση εκπροσωπεί ,το ονει- φτης της συναισθηματικής εμπειρίας
ρικό, το μυστικιστικό, την αναζήτηση που ο άντρας δεν αντέχει. Ο θάνατός
υπέρβασης. Η γυναίκα δεν είναι αντι- της μοιάζει με θυσία. [σαν να θυσιά-
κείμενο επιθυμίας αλλά φορέας σω- ζεται για να σωθεί ο άντρας], αν και
τηρίας ή κάθαρσης. Ο άντρας φτάνει εκείνος δεν κατανοεί τίποτα.
στο πνευματικό του όριο: εκεί όπου Αυτή η σχέση εκπροσωπεί το απλό,
καταρρέει ο ρόλος του, η κοινωνική το "παιδικό", το άδολο. Η Τόνκα εί-
ταυτότητα, η λογική. ναι εικόνα της άδολης πίστης σε έναν
3η ΝΟΥΒΕΛΑ: Η ΤΟΝΚΑ κόσμο που δεν την αντέχει. Ο άντρας
Υπόθεση δεν είναι "κακός", αλλά συντρίβεται
Ένας νεαρός διανοούμενος συνδέ- από τη δική του λογική.
εται με την Τόνκα, μια φτωχή κοπέ-
λα, αγράμματη, ήσυχη. Η σχέση τους
χαρακτηρίζεται από τρυφερότητα και Ο Ρόμπερτ Μούζιλ, μέσα από τις
ενοχή. Η Τόνκα μένει έγκυος – ενώ Τρεις Γυναίκες, δεν περιγράφει τον
εκείνος απουσιάζει, κάτι που βυθίζει έρωτα, αλλά τον άνθρωπο στην απο-
τον άντρα σε παράνοια, αμφιβολία και τυχία του να κατανοήσει την ψυχή,
υπαρξιακή αγωνία. Εκείνη πεθαίνει, το σώμα, τον Άλλον