Page 20 - mag_120
P. 20

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

                                     Η ΣΚΛΗΡΌΤΗΤΑ ΤΗΣ ΔΗΜΌΚΡΑΤΊΑΣ:

                               βασανιστικές ανακρίσεις και «ευφάνταστες» εκτελέσεις




               ταν  ενδεχόμενη  ανάκρισή  του  δια                   τους ιδιοκτήτες τους: ο κύριος ενός

               βασανισμού πριν από την εκτέλεση.                     δούλου  είχε  το  δικαίωμα  να  τον
               Μέτοικοι,  ωστόσο,  δηλαδή  ελεύθε-                   ανακρίνει μέσω της βασάνου για να

               ροι  που  δεν  θεωρούνταν  πολίτες,                   αποσπάσει πληροφορίες, ωστόσο η
               μπορούσαν να βασανιστούν ώστε να                      μαρτυρία  θεωρείτο  «μονόπλευρη»,

               αποκαλύψουν πολιτικές συνωμοσίες                      δηλαδή αποκτηθείσα μόνο από τον
               και  τους  εγκεφάλους  τους.  Σε  κάθε                ιδιώτη, επομένως χωρίς αξία σε νο-
               περίπτωση, για τον βασανισμό ελεύ-                    μικές  διαδικασίες.  Δικαιολογούνταν

               θερου Αθηναίου, ακόμα και υπό τις                     όμως  περαιτέρω  νομικές  ενέργειες
               ύποπτες αυτές περιστάσεις, απαιτεί-                   χάρη  στις  πληροφορίες  που  παίρ-

               το διάταγμα κατόπιν απόφασης στην                     νονταν,  ειδικά  όταν  οι  δούλοι  ήταν
               Εκκλησία του Δήμου, ή σε συνεργα-                     υπεύθυνοι για τη διαχείριση περιου-

               σία με τη Βουλή. Ως μέθοδο, χρησι-                    σιών. Η νέα αττική κωμωδία παρου-
               μοποιούσαν τροχό, που προκαλούσε                      σίασε συχνά το μοτίβο των ξυλοδαρ-
               παραμόρφωση των άκρων. Το μαστί-                      μένων δούλων από τα αφεντικά τους

               γιο ήταν σύνηθες στην βάσανο των                      με  σκοπό  την  αποκόμιση  κρίσιμων
               δούλων.                                               πληροφοριών.

   20                  β) Βασανισμοί δούλων από την                         Παρατηρεί  ο  Lewis  (2015)  ότι
               Πολιτεία: οι δούλοι, όπως ήδη ανα-                    ήταν  γενικά  πολύ  πιθανότερο  να
               φέρθηκε, βασανίζονταν σε περιπτώ-                     ανακριθεί ένας δούλος με βάναυσο

               σεις προδοσίας προκειμένου να απο-                    τρόπο,  δεδομένου  του  δικαιώματος
               καλύψουν  τους  συνενόχους  τους.                     των Αθηναίων να κακοποιούν τα αν-

               Δεν  διακρίνονταν  στην  πράξη  από                   δράποδά  τους  σωματικά  με  όποιον
               τους μετοίκους, ωστόσο δεν ήταν δυ-                   τρόπο  θεωρούσαν  κατάλληλο  για

               νατή η κακοποιητική ανάκρισή τους                     την τιμωρία τους. Δεν επέλεγαν όλοι
               χωρίς τη συγκατάθεση του ιδιοκτήτη                    οι ιδιοκτήτες να ασκούν πλήρως δι-

               τους. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις βε-                  καιώματα αυτού του είδους, ωστόσο
               βαίως η άτεγκτη διαχείριση των δού-                   η βία προς εκείνους ήταν κοινωνικά
               λων  από  τη  δικαιοσύνη  μπορούσε                    αποδεκτή, όπως συνάγεται από από-

               να επιβληθεί από την Εκκλησία του                     σπασμα του Λυσία (1.18-22): διάδι-
               Δήμου. Υπήρχε και εδώ ένα παράθυ-                     κος αφηγείται στο δικαστήριο ότι είχε

               ρο:  ιδιώτης  που  ενδιαφερόταν  για                  απειλήσει ότι θα αποσπούσε πληρο-
               την προώθηση μιας έρευνας είχε τη                     φορίες από δούλα του μέσω βασανι-
               δυνατότητα να αγοράσει έναν δούλο                     στηρίων και μάλιστα ότι θα την πε-

               από τον κύριό του για να τον ανακρί-                  τούσε  σε  έναν  μύλο.  Επρόκειτο  για
               νει. Ασφαλώς η περίπτωση εμπίπτει                     παραδοχή που θα αποτελούσε κατα-

               στην επόμενη κατηγορία γ.                             στροφική ρητορική στρατηγική εφό-
                       γ)  Βασανισμοί  δούλων  από                   σον υφίστατο έντονο λαϊκό αίσθημα
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25