Page 97 - mag_116 (7)
P. 97

της Mιμίκας Μαντά











               «Οδύσσεια» ως μέρος των βασιλικών κήπων του Αλκίνοου. Ο Θεόφραστος,

               πατέρας της βοτανικής, την περιγράφει με τα ονόματα «ροιά» και «ρόα»

               Η αρχαία ελληνική μυθολογία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στον ρόλο του ροδιού

               ως συμβόλου γονιμότητας και αναγέννησης.. Στη βουδιστική παράδοση εί-

               ναι ένα από τα τρία ευλογημένα φρούτα, ενώ στο Κοράνι περιγράφεται ως

               καρπός του παραδείσου. Στην Εβραϊκή παράδοση, εκτός από θρησκευτικό

               σύμβολο, χρησιμοποιήθηκε ως έμπνευση για καλλιτεχνικές και αρχιτεκτο-

               νικές διακοσμήσεις, όπως στον Ναό του Σολομώντα.



               Το Ρόδι στην Αρχαία Ελλάδα


               Στην Αρχαία Ελλάδα, το ρόδι ήταν ιδιαίτερα σημαντικό και συνδεδεμένο με

               τη μυθολογία, τη θρησκεία και τις τελετουργίες. Οι καρποί της ροδιάς θεω-

               ρούνταν σύμβολα γονιμότητας, αναγέννησης και αιωνιότητας. Αφιερωνόταν                                            97

               σε θεότητες όπως η Δήμητρα, η Περσεφόνη, η Ήρα, η Αφροδίτη και η Αθη-

               νά. Σύμφωνα με τον μύθο, η πρώτη ροδιά φυτεύτηκε στην Κύπρο από την

               ίδια την Αφροδίτη, ενώ η Ήρα, ως θεά του γάμου και της γονιμότητας, εικο-

               νίζεται συχνά να κρατά ένα ρόδι. Οι μύθοι γύρω από τη ροδιά στην Αρχαία

               Ελλάδα είναι πολλοί.


               Το ρόδι ήταν τόσο σημαντικό, ώστε χρησιμοποιούνταν σε γιορτές, μυστήρια
               και καθημερινές πρακτικές. Οι αρχαίοι Έλληνες κρεμούσαν ρόδια στις πόρ-


               τες των σπιτιών για καλοτυχία, ενώ στις τελετές του γάμου το ρόδι συμβόλι-
               ζε την ευημερία και τη γονιμότητα του ζευγαριού.



               Τα Ελευσίνια Μυστήρια και ο Μύθος της Περσεφόνης



               Το ρόδι συνδέθηκε στενά με τα Ελευσίνια Μυστήρια, τις πιο σημαντικές μυ-
               στηριακές τελετές της Αρχαίας Ελλάδας που λάμβαναν χώρα στην Ελευσίνα


               προς τιμήν της Δήμητρας και της Περσεφόνης. Τα Μυστήρια αυτά περιέγρα-
               φαν τον κύκλο ζωής και θανάτου και εστίαζαν στην έννοια της αναγέννησης


               της φύσης και της αθανασίας της ψυχής.
   92   93   94   95   96   97   98   99   100   101   102