Page 25 - mag_115
P. 25
«Το να μιλάς πολύ για τον εαυτό σου
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
μπορεί να είναι και ένα μέσο για να τον κρύβεις.»
Φρίντριχ Νίτσε
KAHLIL GIBRAN
ΑΜΜΟΣ ΚΑΙ ΑΦΡΟΣ KAHLIL GIBRAN
Εκδόσεις PRINTA Η ΜΟΥΣΙΚΗ
Ο ΤΡΕΛΟΣ
Απάνθισμα αποφθεγμάτων δοσμένων σε ποι- Εκδόσεις PRINTA
ητικές φόρμες, το έργο αυτό του μεγάλου στο- Η Μουσική είναι το πρώτο έργο του Γκιμπράν
χαστή αναφέρεται στη χαρά και τη λύπη, στον που δημοσιεύθηκε ποτέ, έχοντας κυκλοφορή-
πλησίον και τη μοναξιά του ανθρώπου, στην σει στα αραβικά το 1905. Πρόκειται για έναν
αγάπη και το μίσος, στην αμαρτία και τη συγχώ- περίτεχνο, λυρικό ύμνο στην πλέον διαδομένη
ρεση, στην ελευθερία και τη δουλεία – σ’ όλες τέχνη, αυτήν που ανέκαθεν συγκινούσε τους αν-
τις εκφάνσεις της ανθρώπινης φύσης. Σκοπός θρώπους σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της γης.
του είναι όχι να μας εισάγει σε κάποια νέα φιλο- Πέραν της καθολικότητας της ίδιας της μου-
σοφική / ηθική θεώρηση της ζωής, αλλά να μας σικής, αλλά και του εγκωμίου που της πλέκει
δώσει κάποιες αφορμές να κοιτάξουμε βαθύτερα τον εαυτό μας και –ει δυνατόν– ο Λιβανέζος συγγραφέας, για τους ρέκτες του
να τον γνωρίσουμε καλύτερα. είδους ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι
αναφορές του σε συγκεκριμένους «δρόμους» (μακάμια) της αραβοπερσικής μου-
24 25
σικής.
KAHLIL GIBRAN Ο Τρελός είναι, με τη σειρά του, το πρώτο βιβλίο που ο Γκιμπράν έγραψε και δη-
μοσίευσε απευθείας στα αγγλικά, το 1918, και παραμένει μέχρι σήμερα ένα από
ΝΥΜΦΕΣ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ τα πιο γνωστά και πολυδιαβασμένα έργα του. Πατώντας σε μια μακρά παράδοση
Εκδόσεις PRINTA των αραβικών γραμμάτων που φτάνει μέχρι τον Σααντί, ο Γκιμπράν προσφέρει
μια συλλογή από σύντομα πεζά (και κάποια ποιητικά) κείμενα, παραβολές, που
εκ πρώτης όψεως θυμίζουν τις γνωστές ιστορίες της Ανατολής που μεταδίδονται
Οι Νύμφες του πνεύματος περιλαμβάνουν τρεις από γενιά σε γενιά και αποτελούν φορείς της λαϊκής σοφίας. Χρησιμοποιώντας
ιστορίες. Το θέμα τους είναι η Αγάπη. Σ’ αυτές τις όμως αυτό το μοτίβο, ο Γκιμπράν υιοθετεί εδώ την οπτική του τρελού, του από-
ιστορίες η Αγάπη παρουσιάζεται ως μια ακατανί- κληρου, εν τέλει του επαναστάτη απέναντι στο τέλμα των καθιερωμένων. Ο τρε-
κητη δύναμη, ως δώρο Θεού. λός του μπορεί και επιλέγει να δει τον κόσμο από μια δικιά του, ιδιαίτερη σκοπιά,
Ο Γκιμπράν πίστευε ότι η ανθρώπινη φύση είναι, πληρώνοντας όμως ακριβό τίμημα, καθώς οδηγείται σε απομόνωση. Δεν παύει
κατά βάση, γεμάτη από αγάπη και καλοσύνη, που όμως, μέχρι τέλους, να φωνάζει –«τρελός» μέσα σ’ έναν τρελό κόσμο– με πικρή
όμως έχουν διαβρωθεί από τον πλούτο, την τυ- ειρωνεία σ’ όλους μας: «Φάε, πιες, κοιμήσου, σκέπασε τη γύμνια σου και
ραννία και τις κοινωνικές δουλείες. νιώσε κουρασμένος τη δεδομένη στιγμή. Δούλεψε, παίξε, τραγούδησε,
Στο κείμενο “Στάχτη των αιώνων και αθάνατη φλόγα” η αγάπη προβάλλεται ως χόρεψε και πέσε ήσυχα στο κρεβάτι όταν το ρολόι δείξει τη δεδομένη
ο δεσμός που αντέχει πέρα απ’ το χρόνο και το χώρο. ώρα. Αγάπησε σύμφωνα με μια εδραιωμένη τάξη, διασκέδασε το καλύ-
Η “Μάρτα αλ-Πανίια” εκφράζει τις απόψεις του Γκιμπράν για την καταπίεση των τερο εγώ σου σύμφωνα με μια προκαθορισμένη ιδέα… Φαντάσου μόνο
γυναικών και του φτωχού. το προδιαγεγραμμένο, δούλεψε για την ανταμοιβή, ικανοποιήσου με την
Στην τρίτη ιστορία, “Γιουχάνα ο τρελός”, ο Γκιμπράν αντιπαραθέτει την υποκρι- ευχαρίστηση του να ζεις, υπόφερε με ευπρέπεια· κι ύστερα άδειασε την
σία των θρησκευτικών λειτουργών με την απλότητα και την αλήθεια της διδασκα- κούπα ώστε να την ξαναγεμίσεις αύριο…» – όπως στο, ανατριχιαστικά σύγ-
λίας του Ιησού. χρονο, καταληκτικό κείμενο της συλλογής («Ο τέλειος κόσμος»)