Page 26 - mag_115
P. 26
EΠΙΚΑΙΡΟΤΉΤΑ της Κατερίνας Γεμελιάρη
ΜΙΑ ΦΩΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ Αρκετές μέρες τώρα ψάχνω μια Το αρχικό πλάνο ήταν να γίνει
συστάδα λέξεων για να χαρα- στροφή της πολιτικής των κρα-
κτηρίσω την μορφή της σύγχρο-
τών προς τον άνθρωπο, τις ικα-
Καπιταλιστική νης κοινωνίας, μιας κοινωνίας νότητες του, την δημιουργικότη-
που ανά τακτά χρονικά διαστή-
τα και το όραμα του. Το άρμα του
καπιταλισμού όμως παρέσυρε
ματα μας φέρνει αντιμέτωπους
κοινωνία με εκρήξεις βίας, μιας βίας που «την κοινωνία της γνώσης». Σή-
μερα η τεχνολογία (υπολογιστές,
τείνει να κατεβαίνει ακόμα και
στα νεότερα μέλη της. Διαβάζο-
διαδίκτυο) χρησιμοποιείται για
της γνώσης ντας διάφορα άρθρα εντόπισα τον την αύξηση της παραγωγικότη-
τας και τη μείωση του κόστους
όρο «καπιταλιστική κοινωνία της
γνώσης» και θεώρησα πως εφά-
σαφώς να εξαλείψει τις βαθύτε-
πτεται στις πτυχές της σημερινής εργασίας, δεν κατάφερε όμως
μας κοινωνίας με τον ίδιο τρόπο ρες κοινωνικές ανισότητες. Ανι-
που αγκαλιάζει το push up κολάν σότητες που βιώνουμε όλοι μας
26 το σώμα μας. καθημερινά στο εργασιακό και 27
κοινωνικό μας περιβάλλον… ανι-
Το 1960 φαίνεται να γίνεται σταδι- σότητες που μας γεμίζουν με το
ακά το πέρασμα από την μεταβιο- συναίσθημα του θυμού, το οποίο
μηχανική κοινωνία στην κοινωνία υποβόσκει και έρχεται στην επι-
της γνώσης, εδώ πλέον οι κινη- φάνεια σε ανύποπτο χρόνο και με
τήριες δυνάμεις είναι η γνώση ασήμαντες αφορμές. (Κάπως έτσι
και η πληροφορία που συμβάλ- εξηγούνται αρκετά γεγονότα που
λουν στην οικονομική ανάπτυξη. μεταδίδουν καθημερινά τα δελτία
Ο Τουραίν το 1971 διακρίνει τις ειδήσεων…)
κοινωνικές ομάδες στους τεχνο-
κράτες και γραφειοκράτες, στους Ακόμα και τα εκπαιδευτικά συ-
εργαζόμενους, φοιτητές και κα- στήματα υποκλίνονται στην καπι-
ταναλωτές. Υπάρχει πλέον ένα ταλιστική κοινωνία της γνώσης,
νέο κριτήριο για τον διαχωρισμό στοχεύοντας στην «παραγωγή
των κοινωνικών τάξεων , δεν εί- απασχολήσιμου δυναμικού» και
ναι η ιδιοκτησία και ο έλεγχος της όχι στην δημιουργία κριτικά σκε-
παραγωγής αλλά η πρόσβαση και πτόμενων νέων με δημιουργικό-
η κατοχή της γνώσης και της πλη- τητα και όραμα. Έχουμε λοιπόν
ροφορίας. ένα κοινωνικό σύνολο που μπο-