Page 26 - mag_115
P. 26

EΠΙΚΑΙΡΟΤΉΤΑ                                                                                                                                                                    της Κατερίνας Γεμελιάρη











                        ΜΙΑ ΦΩΝΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ                                                                                               Αρκετές μέρες τώρα ψάχνω μια                         Το αρχικό πλάνο ήταν να γίνει
                                                                                                                                                  συστάδα λέξεων για να χαρα-                          στροφή της πολιτικής των κρα-

                                                                                                                                                  κτηρίσω την μορφή της σύγχρο-
                                                                                                                                                                                                       τών προς τον άνθρωπο, τις ικα-
                        Καπιταλιστική                                                                                                             νης κοινωνίας, μιας κοινωνίας                        νότητες του, την δημιουργικότη-

                                                                                                                                                  που ανά τακτά χρονικά διαστή-
                                                                                                                                                                                                       τα και το όραμα του. Το άρμα του
                                                                                                                                                                                                       καπιταλισμού όμως παρέσυρε
                                                                                                                                                  ματα μας φέρνει αντιμέτωπους
                                         κοινωνία                                                                                                 με εκρήξεις βίας, μιας βίας που                      «την κοινωνία της γνώσης». Σή-

                                                                                                                                                                                                       μερα η τεχνολογία (υπολογιστές,
                                                                                                                                                  τείνει να κατεβαίνει ακόμα και
                                                                                                                                                  στα νεότερα μέλη της. Διαβάζο-
                                                                                                                                                                                                       διαδίκτυο) χρησιμοποιείται για
                                της γνώσης                                                                                                        ντας διάφορα άρθρα εντόπισα τον                      την αύξηση της παραγωγικότη-

                                                                                                                                                                                                       τας  και  τη  μείωση  του  κόστους
                                                                                                                                                  όρο «καπιταλιστική κοινωνία της
                                                                                                                                                  γνώσης» και θεώρησα πως εφά-
                                                                                                                                                                                                       σαφώς να εξαλείψει τις βαθύτε-
                                                                                                                                                  πτεται στις πτυχές της σημερινής                     εργασίας, δεν κατάφερε όμως
                                                                                                                                                  μας κοινωνίας με τον ίδιο τρόπο                      ρες  κοινωνικές  ανισότητες.  Ανι-
                                                                                                                                                  που αγκαλιάζει το push up κολάν                      σότητες που βιώνουμε όλοι μας
   26                                                                                                                                             το σώμα μας.                                         καθημερινά  στο  εργασιακό  και                            27

                                                                                                                                                                                                       κοινωνικό μας περιβάλλον… ανι-
                                                                                                                                                  Το 1960 φαίνεται να γίνεται σταδι-                   σότητες που μας γεμίζουν με το
                                                                                                                                                  ακά το πέρασμα από την μεταβιο-                      συναίσθημα του θυμού, το οποίο

                                                                                                                                                  μηχανική κοινωνία στην κοινωνία                      υποβόσκει και έρχεται στην επι-
                                                                                                                                                  της γνώσης, εδώ πλέον οι κινη-                       φάνεια σε ανύποπτο χρόνο και με

                                                                                                                                                  τήριες δυνάμεις είναι η γνώση                        ασήμαντες αφορμές. (Κάπως έτσι

                                                                                                                                                  και η πληροφορία που συμβάλ-                         εξηγούνται αρκετά γεγονότα που
                                                                                                                                                  λουν  στην οικονομική  ανάπτυξη.                     μεταδίδουν καθημερινά τα δελτία

                                                                                                                                                  Ο Τουραίν το 1971 διακρίνει τις                      ειδήσεων…)
                                                                                                                                                  κοινωνικές ομάδες στους τεχνο-

                                                                                                                                                  κράτες και γραφειοκράτες, στους                      Ακόμα και τα εκπαιδευτικά συ-
                                                                                                                                                  εργαζόμενους, φοιτητές  και  κα-                     στήματα υποκλίνονται στην καπι-

                                                                                                                                                  ταναλωτές.  Υπάρχει πλέον ένα                        ταλιστική κοινωνία της γνώσης,
                                                                                                                                                  νέο κριτήριο για τον διαχωρισμό                      στοχεύοντας στην «παραγωγή

                                                                                                                                                  των κοινωνικών τάξεων , δεν εί-                      απασχολήσιμου δυναμικού» και
                                                                                                                                                  ναι η ιδιοκτησία και ο έλεγχος της                   όχι στην δημιουργία κριτικά σκε-

                                                                                                                                                  παραγωγής αλλά η πρόσβαση και                        πτόμενων νέων με δημιουργικό-

                                                                                                                                                  η κατοχή της γνώσης και της πλη-                     τητα και όραμα. Έχουμε λοιπόν
                                                                                                                                                  ροφορίας.                                            ένα κοινωνικό σύνολο που μπο-
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31