Page 26 - mag_112_new
P. 26
ΒΙΒΛΙΟΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΙΒΑΝ ΤΌΥΡΓΚΕΝΙΕΦ
ΑΝΌΙΞΙΑΤΙΚΌΙ
ΧΕΙΜΑΡΡΌΙ
ΠΑΥΛΙΝΑ ΠΑΜΠΌΥΔΗ Εκδόσεις ΡΌΕΣ
ΑΜΜΌΣ ΚΑΙ ΛΙΓΑ ΒΌΤΣΑΛΑ Επιστρέφοντας στη Ρωσία από
Εκδόσεις ΡΌΕΣ / ΠΌΙΗΣΗ ένα μεγάλο ταξίδι στην Ιταλία, ο
Τα ολιγόστιχα λιτά ποιήματα, με την αμεσότητα νεαρός Ντιμίτρι Σάνιν κάνει μια
της ασυνήθιστης ενέργειας που εκπέμπουν, έχο- στάση στη Φρανκφούρτη και για
ντας σχεδόν όλα ρήματα ως τίτλο, καταχωρού- πρώτη φορά ερωτεύεται παρά-
26 νται σε τρεις οικουμενικές ενότητες –«Τι έλεγε ο φορα. Πεπεισμένος ότι τίποτα
άνθρωπος μέσα στο ποίημα», «Τι έλεγε το παιδί δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο
μέσα στον άνθρωπο» και «Τι έλεγε ο άνεμος»–, στην ευτυχία που αισθάνεται ότι
δίνοντας μια οικουμενική διάσταση στις πρωτο- περιμένει τον ίδιο και την αρρα-
πρόσωπες ατομοκεντρικές σκέψεις και αφηγήσεις. βωνιαστικιά του, αποφασίζει να
Το leitmotiv εγώ, ο άνθρωπος, που θυμίζει τον πουλήσει τα κτήματά του στη Ρω-
τίτλο μιας από τις πρώτες συλλογές της Παυλί- σία και να αρχίσει μια καινούργια
νας Παμπούδη (Αυτός εγώ, 1977), συνδυάζει το ζωή, αγνοώντας ότι το ευάλωτο
ατομικό με το οντολογικό πανανθρώπινο στοι- της νεαρής του ηλικίας τον καθι-
χείο, εστιάζει όμως και στο παιδί μέσα μας, τον στά λεία ενός σκοτεινού και κατα-
πρωταρχικό ποιητή του κόσμου, καθώς και στον στροφικού πάθους.
απρόσωπο άνεμο, το πιο άπιαστο από τα στοιχεία, Οι Αvοιξιάτικοι χείμαρροι γρά-
που εκπροσωπεί την κοσμογονική διάσταση του φτηκαν τριάντα χρόνια μετά από
συνθέματος. τα γεγονότα που εξιστορούνται
Η γοητεία της αποστασιοποιημένης κι όμως τόσο στις σελίδες τους. Ο Τουργκέ-
άμεσης και προσωπικής γραφής της Παυλίνας νιεφ, σε τούτο το εξαιρετικό και
Παμπούδη δοκιμάζει εδώ τη μικρή φόρμα και την εν μέρει αυτοβιογραφικό έργο,
απλότητα, η οποία αυξάνει τη νοητική προσβασι- πραγματεύεται ένα από τα αγα-
μότητα σημαινόντων και σημαινομένων και κάνει πημένα θέματά του: την αδυναμία
την ανάγνωση ένα συναρπαστικό αισθητικό και του ανθρώπου να γνωρίσει την
διανοητικό βίωμα. αγάπη χωρίς να χάσει την αθωό-
τητά του.