Page 17 - mag_110
P. 17
του Γεράσιμου Γεωργάτου
Ο Πύρρωνας, 360 - 270 π.Χ.
Η άλλη σκεπτικιστική σχολή, ο πυρ- Περσίας. Αυτό τον οδήγησε να
ρωνισμός, ενδιαφερόταν σχεδόν αναπτύξει μία φιλοσοφία προσα-
αποκλειστικά για ένα πράγμα, την νατολισμένη στον αγνωστικισμό
επίτευξη της αταραξίας, δηλαδή και στην αναστολή κάθε κρίσης 17
της ηρεμίας και της γαλήνης του που πρέσβευε ότι τίποτα δεν εί-
νου. Το όνομά του το πήρε από ναι δίκαιο ή άδικο, τίποτα δεν
τον Πύρρωνα από την Ηλεία. Ούτε είναι ευυπόληπτο ή ανυπόληπτο,
αυτός έγραψε τίποτα και οι από- τίποτα μάλιστα δεν υπάρχει στην
ψεις του έφτασαν σε μας και πάλι πραγματικότητα και ότι μόνο το
μέσα από τον Διογένη Λαέρτιο και έθιμο και η συνήθεια κατευθύ-
κάποιους άλλους συγγραφείς. νουν τις ανθρώπινες υποθέσεις.
Σύμφωνα με αυτές τις πληροφο- Υπάρχει εδώ μία αντιστοιχία με τις
ρίες ο Πύρρωνας ήταν αρχικά σχολές της ινδικής φιλοσοφίας που
ζωγράφος αλλά διάβασε τον Δη- πρέσβευαν ότι ο κόσμος είναι μία
μόκριτο και αποφάσισε να σπου- ψευδαίσθηση, η πραγματικότητα
δάσει φιλοσοφία. Ταξίδεψε με τον είναι τίποτα και ο στόχος του αν-
στρατό του Αλέξανδρου μέχρι την θρώπου είναι να αποδράσει από
Ινδία όπου, όπως μας λέει ο Διο- την ύπαρξη. Είναι πολύ πιθανό ότι
γένης Λαέρτιος, συνάντησε τους ο Πύρρωνας πήρε αυτές τις από-
γυμνοσοφιστές ή γυμνούς φιλο- ψεις από τους γυμνοσοφιστές της
σόφους της περιοχής, αφού είχε Ινδίας και διήγαγε ανάλογο βίο.
ήδη γνωρίσει τους μάγους της Ούτε οι εμπειρίες ούτε οι πεποιθή-