Page 16 - mag_110
P. 16

ΑΣ ΦΙΛΟΣΟΦΉΣΟΥΜΕ…










               Ο Καρνεάδης,



               214 - 129 π.Χ.























               Σύμφωνα με μία διάσημη διήγηση                        ριακής εμπειρίας η οποία απο-

               ο Καρνεάδης  προσκλήθηκε μαζί                         τελεί τη βάση της διαμόρφωσης

               με άλλους φιλοσόφους στη Ρώμη,                        των εννοιών μας, οι οποίες με
   16          το 155 π.Χ, και εκεί τη μία μέρα                      τη σειρά τους αποτελούν τη βάση

               επιχειρηματολόγησε υπέρ της δι-                       των συλλογισμών μας. Κύριο κρι-

               καιοσύνης και την άλλη εναντίον                       τήριο για τον Σκεπτικό και οδηγός
               της με κλασικό σοφιστικό τρόπο                        στην πράξη του δεν μπορούσε να

               θα λέγαμε. Στήριξε έτσι τη θέση                       είναι τίποτα άλλο παρά οι πιο πει-
               των Σκεπτικών ότι η γνώση είναι                       στικές εντυπώσεις, χωρίς αυτό να

               ανέφικτη θέλοντας επιπλέον να                         αποτελεί κάποιο κριτήριο της αλή-

               αποδείξει ότι η δικαιοσύνη είναι                      θειας. Αν πρόκειται για ένα άκρως
               ένα ανθρώπινο κατασκεύασμα                            σημαντικό ζήτημα, ο Σκεπτικός θα

               που εξυπηρετεί σκοπιμότητες. Ο                        ενεργήσει με βάση αυτό που φαίνε-

               Καρνεάδης, όπως και ο προκάτο-                        ται πιο πειστικό και απερίσπαστο,
               χός του Αρκεσίλαος, δεν μας άφη-                      με το απερίσπαστο να σημαίνει

               σε  κάποια  συγγραφική  παραγω-                       ότι δεν υπάρχουν ανταγωνιστικές

               γή  και  λέγεται  ότι  στην  Ακαδημία                 εντυπώσεις που ωθούν προς άλλη
               εφάρμοζε τη μέθοδο της σωκρα-                         κατεύθυνση. Αν υπάρχουν τέτοιες

               τικής διαλεκτικής.  Τόνιζε ότι δεν                    ανταγωνιστικές εντυπώσεις, τότε

               υπάρχει κριτήριο της αλήθειας,                        ο Σκεπτικός οδηγείται στην απρα-
               γιατί δεν υπάρχει τρόπος να κρί-                      ξία εξαιτίας της ισοσθένειας των

               νουμε την αλήθεια της αισθητη-                        λόγων και των επιχειρημάτων.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21