Page 62 - mag_013
P. 62
Μαύρη παιδαγωγική!
νται από μικρά κείμενα και μέλη από φιγούρες εξωπραγματικές που εμφανίζονται
λίγες εικόνες. Είναι αυτο- μετά την αταξία για να επαναφέρουν την τάξη μέσα από
τελή και συμπυκνωμένα. την τιμωρία.
http://www.youtube.com/ http://www.youtube.com/watch?feature=player_
watch?feature=player_ embedded&v=_vtXZIo-mUE
embedded&v=1YShvM6 Ο στόχος της μαύρης παιδαγωγικής είναι η ενδο-
78AMembedded&v=1YS βολή του υπερεγώ στο παιδί και η τιθάσευση της
hvM678AM ενόρμησης. Το υπερεγώ είναι το σύστημα απαγο-
Τόσο οι εικόνες, όσο ρεύσεων και κανόνων που διαθέτει ο ενήλικας, το
και το κείμενο έχουν ως σχολείο, η κοινωνία.
στόχο τη συμμόρφωση Ωστόσο, αξίζει να σταθούμε και σε άλλη μία πτυχή αυ-
του παιδιού στον λόγο τών των παραμυθιών. Πρόκειται για το ότι το παιδί
του ενήλικα προκειμέ- εμφανίζεται πάντα μόνο του. Τη μητέρα, συνήθως,
νου να γλυτώσει τον κα- τη βλέπουμε στην πρώτη εικόνα να φεύγει και να
ταστροφικό θάνατο. λέει στο παιδί τι πρέπει να κάνει και τι δεν πρέπει.
Όλα αυτά τα παραμύθια Το προειδοποιεί επίσης για το τι πρόκειται να του
έχουν κακό τέλος. Η εικο- συμβεί αν παραβιάσει τον κανόνα.
νογράφηση είναι πράγ- Αυτό το μοτίβο που επαναλαμβάνεται, της απουσίας του
ματι τρομακτική, καθώς ενήλικα, ίσως να καταδεικνύει και την σημασία που δί-
μπορεί στην τελευταία ει- νεται στην γρήγορη αυτονόμηση του παιδιού μέσα από
62 κόνα να βλέπουμε το παι- την βίαιη ενσωμάτωση του κανόνα, (υπερεγώ).
δί στάχτη από κεραυνό, ή Η αυτονόμηση του παιδιού είναι σίγουρα ένα ζητούμενο
με κομμένα χέρια ή άλλα από τον κάθε καλό γονιό. Όμως σε περιπτώσεις όπως