Page 61 - mag_013
P. 61

ΥΓΕΊΑ  ΨΥΧΟΛΟΓΊΑ
 Μαύρη παιδαγωγική!                                                                  http://psyhismos.blogspot.gr/
                                                                           από την Ψυχολόγο Δήμητρα Σταύρου















               Ο  αρχικός  όρος  προέρ-            τον  παράδεισο»  είχε  ως           Ταπείνωση,  ακύρωση
               χεται  από  τη  Γερμανία,           στόχο την εξάλειψη αυτού            του παιδιού από το γο-
               (Schwarze        Pädagogik)         του  δαιμονικού  στοιχείου          νιό, μπορεί να γίνει και
               από  το  ομώνυμο  βιβλίο            της παιδικής ηλικίας. Δυ-           με  άλλους  τρόπους,
               της  Katharina  Rutschky,           στυχώς, μόνο πρόσφατα               όπως είναι η προσβολή
               το  1977.  Στη  Γερμανία            από  δουλειές  ψυχολό-              μπροστά σε τρίτους.
               η  μαύρη  παιδαγωγική               γων,  έγιναν  αντιληπτές            Μία άλλη εφαρμογή μαύ-
               ασκείται κυρίως σε μεγά-            οι  συνέπειες  της  σωμα-           ρης  παιδαγωγικής  είναι
               λη έκταση από τα τέλη του           τικής  κακοποίησης  των             η  χρήση  μέσων.  Τέτοιο
               18ου αι. και κατά τον 19ο           παιδιών  στον  ψυχισμό              είναι  το  παράδειγμα  του
               αιώνα. Μια τέτοια συμπε-            τους. Η βασικότερη όλων             «μπαμπούλα»,  του  «με-
               ριφορά απέναντι στα παι-            είναι η ταπείνωση και το            σημερά»  και  άλλων  πα-
               διά σχετιζόταν κυρίως με            πλήγμα στο ναρκισσισμό              ρόμοιων φαντασιακών φι-
               την αντίληψη ότι τα παιδιά          του παιδιού που παραμέ-             γούρων ή σεναρίων, που
               έχουν φύση με διαβολικά             νει ανεξίτηλο τραύμα στη            επιστρατεύονται με στόχο
               στοιχεία  που  πρέπει  να           ζωή του.                            τη  συμμόρφωση  μέσω                     61 61
               χειραγωγηθεί  και  να  εξα-         Μια  άλλη  εφαρμογή  της            του φόβου.
               λειφθούν.                           είναι  η  ταπείνωση  του            Χαρακτηριστικό        δείγμα
               Η  μαύρη  παιδαγωγική               παιδιού  με  τρομοκρατία.           τέτοιας       διαμεσολάβη-
               βασίζεται  στη  βία  και            Ο γονιός εμφανίζεται στα            σης  είναι  τα  παραμύθια
               είναι  μία  μέθοδος  δι-            μάτια του παιδιού του ως            που  επινόησε  ο  γιατρός
               απαιδαγώγησης,             μία      ένα τέρας που απειλεί τη            Heinrich  Hoffmann  στα
               στρατηγική,  που  περι-             σωματική και ψυχική ακε-            μέσα του 19ου αιώνα για
               λαμβάνει πολλές και δι-             ραιότητά  του.    Οι  πολύ          να  συμμορφώσει  αρχικά
               αφορετικές εφαρμογές.               δυνατές φωνές πλήττουν              τον γιο του.
               Μία  βασική  εφαρμογή               εξίσου  τον  ψυχισμό  του           Τα  εικονογραφημένα  πα-
               της  είναι  η  σωματική  κα-        παιδιού.  Ο  καθένας  μας           ραμύθια  του  κυκλοφόρη-
               κοποίηση  του  παιδιού.  Η          μπορεί  να  αντέξει  ένα            σαν στη Γερμανία υπό τον

               σωματική κακοποίηση, το             ερέθισμα ως έναν βαθμό              τίτλο:  «Ο  Struwwelpeter
               ξύλο,  είναι  μία  πρακτική         έντασης.  Από το σημείο             (=ο Πέτρος ο μαλλιάς) και
               που  μέχρι  και  πρόσφα-            αυτό  και  μετά,  επιστρα-          άλλες  αστείες  ιστορίες».
               τα  θεωρείτο  αποδεκτή.             τεύονται  πιο  πρωτόγο-             Από  τον  κεντρικό  ήρωα
               Γι  αυτό  και  στις  σχολικές       νοι  μηχανισμοί  άμυνας             (ή  καλύτερα  αντι-ήρωα)
               τάξεις,  ως  τη  δεκαετία           με  στόχο  την  επιβίωση,           δόθηκε  η  έμπνευση  για
               του ‘80, ήταν απαραίτητη            όπως  η  αποσύνδεση,  η             την  επινόηση  του  κινη-
               η  ύπαρξη  του  χάρακα-             σχάση  και  η  διάσπαση             ματογραφικού  «Ψαλιδο-
               βέργας  για  τη  σωματική           που αδειάζουν την πράξη             χέρη»  που  ενσάρκωσε  ο
               τιμωρία  των  άτακτων  ή            από το νόημά της. Τότε εί-          Johnny  Depp.  Τα  παρα-
               αδιάβαστων         μαθητών.         ναι πιθανή και η είσοδος            μύθια  αυτά  χαρακτηρίζο-
               «Το ξύλο που βγήκε από              στην ψύχωση.
   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65   66