Page 66 - mag_014
P. 66

ΥΓΕΙΑ  ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ

               ΘΕΡΑΠΕΥΟΝΤΑΣ ΤΗΝ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ
               ΜΕ ΤΗ ΔΡΑΜΑΤΟΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ





               στη λογική της απουσίας και της έλ-
               λειψης. Το κενό μοιάζει με μαύρη

               τρύπα του σύμπαντος που ρουφάει
               τα πάντα εξαφανίζοντας το νόημά
               τους. Τελικά, το χειρότερο, ίσως,

               που φαίνεται να συμβαίνει στην
               κατάθλιψη είναι αυτό το κενό της
               το οποίο αφορά στην απουσία του
               νοήματος αλλά και της αναπαρά-
               στασης.  Καθώς η αναπαραστασιακή

               ικανότητα διολισθαίνει, επηρεάζεται
               γενικότερα η νοητική λειτουργία.
               Η δραματοθεραπευτική μέθο-

               δος έχει εξαιρετικά αποτελέ-                          και  της  συμβολικής  λειτουργίας του
               σματα στους καταθλιπτικούς.                           καταθλιμμένου. Στο τέλος κάθε συνε-

               Καταρχήν, πολλές από τις τεχνικές                     δρίας υπάρχει η επένδυση του λόγου
   66 66       της μεθόδου, ιδιαίτερα αυτές που τις                  όπου ό,τι έχει βιωθεί αποκοδικωποι-

               αποκαλούμε «ζέσταμα» στην περίπτω-                    είται, υφίσταται σε αναστοχασμό και

               ση της ομαδικής μορφής της μεθόδου,                   αποκαλύπτονται ασυνείδητα ως εκεί-
               στηρίζονται στη χρήση του παιχνι-                     νη τη στιγμή ψυχικά περιεχόμενα.
               διού. Το παιχνίδι εκτός από το γε-                    Οι δράσεις που προτείνονται πάντα
               γονός ότι αναπτύσσει ικανότητες                       προσαρμόζονται στην ειδική περίπτω-
               και προκαλεί την αφύπνιση πολ-                        ση του καθένα. Έτσι, δεν ξεκινάμε

               λών λειτουργιών του οργανισμού                        ποτέ με έντονες δραστηριότητες στις
               (προσοχή, ισορροπία, επινοητι-                        πρώτες συνεδρίες,  ούτε  με  τεχνικές
               κότητα, συγκέντρωση κλπ) προ-                         που αναφέρονται σε ανοίκειες συ-

               καλεί αισθήματα ευεξίας σ’αυτόν                       μπεριφορές για τον θεραπευόμενο.
               που παίζει. Για το λόγο αυτό, αν πα-                  Ξεκινούμε με δράσεις που είναι
               ρατηρήσουμε τα παιδιά, ποτέ δεν εί-                   περισσότερο οικείες και σιγά σιγά
               ναι λυπημένα την ώρα που είναι συνε-                  προχωρούμε σε αυτές που είναι
               παρμένα από το παιχνίδι. Βεβαίως τα                   λιγότερο, καθώς αναπτύσσεται η

               παιχνίδια που χρησιμοποιούνται στη                    εμπιστοσύνη στο πλαίσιο και τον
               θεραπεία των ενηλίκων είναι προσαρ-                   θεραπευτή αλλά και εξοικείωση
               μοσμένα  για  αυτή  την  ηλικιακή  κατη-              με τη μέθοδο. Στόχος είναι να κα-

               γορία.                                                λύψουν οι δράσεις όλα τα επίπε-
               Καθώς η μέθοδος έχει ως μέσο τη                       δα έκφρασης του ατόμου, ή της
               συμβολική δράση προτρέπει στην κι-                    ομάδας. Μέσω της έκφρασης θα
               νητοποίηση  τόσο  του  σώματος  όσο                   βρουν έξοδο τα τοξικά συναισθή-
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71