Page 49 - mag_018
P. 49

«Αν καταλήξεις με κάποιον στο σπίτι του


 και δεις πως δεν έχει βιβλία, μην κοιμηθείς μαζί του».



                                                                                            John Waters



               Τσίτα αποκτά καθολικότερες διαστάσεις ως σύμβολο του ανθρώ-
               που που, εξαιτίας της αγαθότητάς του, αντιμετωπίζει από κάθε
               πλευρά την εχθρότητα και τον κυνισμό. Συγχρόνως, με τη σχε-
               δόν παιδική αθωότητά του, γίνεται ο καθρέφτης που αντανακλά
               το εκτρωματικό είδωλο της ίδιας αυτής κοινωνίας η οποία τον
               εκβάλλει από τους κόλπους της.
               Το μυθιστόρημα «Μάρτυς μου ο Θεός» παρουσιάζει μια αξιοση-
               μείωτη ιδιαιτερότητα ως προς την αφηγηματική τεχνική. Ο ήρωας
               μέσα από τον μονόλογό του, που ακολουθεί τη ροή της σκέψης
               του, επανέρχεται με εμμονικό τρόπο στα ίδια θέματα, σε μικρές
               ενότητες λόγου, που συχνά δεν συνδέονται μεταξύ τους. Ωστόσο,
               παρά την έντονη επαναληπτικότητα και αποσπασματικότητα της
               αφήγησης, χάρη σε μικρές, ανεπαίσθητες διαφοροποιήσεις μια
               πλοκή αρχίζει σιγά σιγά να διαγράφεται και σταδιακά να εκτυλίσ-
               σεται, για να οδηγηθεί τεχνηέντως σε ουσιώδεις ανατροπές και
               αλλαγή τόνου.
               Εντελώς ξεχωριστή είναι και η χρήση της γλώσσας: λόγος προφορι-
               κός και ιδιαίτερα εκφραστικός, ο οποίος, άλλοτε με λεκτικά παιχνίδια,   F. DÜRRENMATT
               άλλοτε με έναν γλωσσοπλαστικό οίστρο που αγγίζει ενίοτε γκροτέ-         Η ΥΠΟΨΊΆ
               σκους ή και σουρεαλιστικούς τόνους και άλλοτε με ανατρεπτικό χιού-      Εκδόσεις ΡΟΕΣ
               μορ, αντανακλά με ευστοχία τη λοξή ματιά του ήρωα.
                                                                                       Στην Υποψία το κύριο θέμα δεν
                                                                                       είναι η ανακάλυψη του δολο-
                                                                                       φόνου, αλλά το αν και με ποιον           49
                                                   ο Μιχάλης. Τέλος οι χαλαρές         τρόπο ο υπαστυνόμος Μπέρλαχ
                                                   βραδιές με μουσικές εξαίσιες        θα κατορθώσει να βγει από την
                                                   από τα cd players, οι ζεστές αί-    παγίδα όπου έχει πέσει. Ο καρ-
                                                   θουσες των κινηματογράφων,          κινοπαθής αστυνομικός έχει
                                                   οι ανώδυνες παρέες, οι στενές       μόνο ένα χρόνο ζωής. Βρίσκε-
                                                   φιλίες. Τέλος ο ύπνος χωρίς         ται  στο  νοσοκομείο,  χειρουρ-
                                                   χάπια. Η πόλη με τις έναστρες       γημένος, και ξεφυλλίζει παλιά
                                                   χειμωνιάτικες νύχτες και τις        τεύχη του περιοδικού Life. Μια
                                                   ωραίες  ανοιξιάτικες  μέρες  θα     φωτογραφία γεννά την υποψία
                                                   δείξει τη μαύρη πλευρά της.         στο γιατρό του ότι ο διαβόητος
                                                   Ο σκοτεινός ψυχισμός του Μι-        Νέελε, που χειρουργούσε χω-
                                                   χάλη θα έρθει στην επιφάνεια        ρίς  νάρκωση  στο  στρατόπεδο
                                                   ξανά κι ο ίδιος εκτός ελέγχου θ’    συγκέντρωσης Στούτχοφ, μοιά-
                                                   αρχίσει μια ξέφρενη πορεία κυ-      ζει εκπληκτικά με το μεγαλογια-
                                                   νηγώντας αληθινά φαντάσμα-          τρό της Ζυρίχης Έμενμπεργκερ.
                                                   τα σ’ επικίνδυνους δρόμους,         Ο Μπέρλαχ θα είχε κάθε λόγο ν’
                                                   μέσα σε ερειπωμένα κτίρια, θα       αφήσει  τη  διαλεύκανση  αυτής
                                                   κατέβει σε παγωμένα υπόγεια,        της υπόθεσης σε άλλους, αφού
                                                   θα διασχίσει χορταριασμένες         έχει βγει σε σύνταξη και έχει
               ΘΆΝΆΣΗΣ ΧΕΊΜΩΝΆΣ                    αυλές -στο βάθος φόνος...! Τα       δικαίωμα να περάσει ήσυχα τον
               ΣΠΆΣΜΕΝΆ ΕΛΛΗΝΊΚΆ                   «Σπασμένα  ελληνικά»  είναι  η      τελευταίο χρόνο της ζωής του.
               Εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ                     αφήγηση ενός παθιασμένου            Αποφασίζει όμως να αναλάβει
                                                   ερωτευμένου νέου. Αλλά και          προσωπικά την υπόθεση, πα-
               Το τηλεφώνημα ενός φίλου και        όλα ανεξαιρέτως τα υπόλοιπα         ρακινούμενος  όχι  από  κάποια
               η  απροσδόκητη  συνάντηση  με       πρόσωπα της ιστορίας είναι το       ηθική υποχρέωση, αλλά από το
               μια αινιγματική γυναίκα στο αε-     ίδιο μ’ εκείνον παθιασμένα, για     αδάμαστο πείσμα του να παρα-
               ροδρόμιο έφτασαν να τινάξουν        τον δικό τους λόγο όμως το κα-      μείνει σε τούτο τον κόσμο και
               στον αέρα την εύθραυστη ισορ-       θένα. Κι  αυτά συμβαίνουν σε        να πολεμήσει για έναν καλύτε-
               ροπία που με τόσο κόπο είχε         μια από τις πιο απαθείς εποχές      ρο, ακόμη και μ’ ένα κορμί κα-
               επιτύχει τον τελευταίο καιρό        που γνωρίσαμε ποτέ.                 ταφαγωμένο από τον καρκίνο.
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54