Page 53 - mag_018
P. 53
όλα για το παιδί
της Δήμητρας Συμεωνίδου
Ψυχολόγος-Συστημική ψυχοθεραπεύτρια
https://www.facebook.com/PsyhologikesYpiresies
H Smetana (2008) στο άρ- βοι τότε είναι πιο πρόθυ- λετηθεί διεξοδικά. Ωστόσο,
θρο της με τίτλο «Είναι 10 η μοι να αναφέρουν στους μπορούμε να ισχυριστούμε
ώρα τη νύχτα. Γνωρίζετε πού γονείς τους τι κάνουν, κι ότι όταν η επικοινωνία γο-
βρίσκονται τα παιδιά σας?» επομένως να ασκούν από νιού - εφήβου δεν βοηθά
συγκεντρώνει αρκετά μόνοι τους έλεγχο στη συ- στην αυτοαποκάλυψη, τότε
ερευνητικά δεδομένα, που μπεριφορά τους. δεν θα πρέπει να σταματά
υποστηρίζουν ότι η εκτετα- Μέχρι στιγμής φαίνεται ότι η άσκηση ελέγχου από τους
μένη γονεϊκή επίβλεψη και οι έφηβοι δίνουν εθε- γονείς. Είναι, δηλαδή, προ-
ο γονεϊκός έλεγχος κατά λοντικά πληροφορίες τιμότερο να υπάρξουν κά-
την εφηβεία συνδέονται με στους γονείς, όταν αυ- ποιες συγκρούσεις από το
λιγότερα προβλήματα συ- τοί είναι υπεύθυνοι και να αφεθεί ο έφηβος χωρίς
μπεριφοράς, συμπεριλαμ- ζεστοί-τρυφεροί. Τέτοια καμία επίβλεψη. Η σύγκρου-
βανομένων προβλημάτων χαρακτηριστικά διαθέτει ο ση βεβαίως εδώ δεν σημαί-
παραβατικότητας και χρή- αυθεντικός τύπος γονιού νει καβγά κι ένταση αλλά
σης ουσιών. σύμφωνα με την Baumrind περισσότερο σταθερότητα
Στη συνέχεια η ίδια ερευνή- (1971). Οι γονεϊκοί τύποι στον γονεϊκό εποπτικό ρόλο,
τρια παρουσιάζει την ερευ- που συνήθως αποτυγχά- έστω και όταν ο έφηβος δια-
νητική διχογνωμία που έχει νουν σε αυτή την προσπά- φωνεί ή αντιδρά.
προκύψει σε σχέση με την θεια είναι όσοι είναι πολύ
βέλτιστη πρακτική των γο- αυταρχικοί ή πολύ επιτρε-
νέων προς το στόχο της πτικοί και αδύναμοι να θέ-
επίβλεψης και του ελέγχου. σουν σαφή όρια. 53
Μέχρι το 2000 επικρατού- Βεβαίως, η διάθεση για
σε η θεώρηση ότι ο αποτε- αυτοαποκάλυψη δεν εξαρ- Baumrind, D. (1971)
λεσματικός γονεϊκός έλεγ- τάται μόνο από το γονεϊκό Current patterns of parental
χος πραγματοποιείται με στυλ. Για παράδειγμα, η δι- authority. Developmental
οριοθέτηση της συμπερι- άθεση αυτή μειώνεται ανά- Psychology Monographs.
φοράς και με την ενεργητι- λογα με το θέμα καθώς και 4 (1 pt 2)
κή προσπάθεια του γονιού όταν οι έφηβοι νιώθουν
να μαθαίνει πληροφορίες ότι το περιεχόμενό της θα Romer, D. (2010)
Adolescent risk taking,
για το παιδί του. Νεότερες δυσαρεστήσει τους γονείς impulsivity, and brain
μελέτες ωστόσο, θέτουν ή όταν πιστεύουν ότι θα τι- development: Implications
ως πιο σημαντικό παρά- μωρηθούν. Επίσης, οι έφη- for prevention.
γοντα αποτελεσματικής βοι ενεργητικά αποφεύ- Developmental
επίβλεψης την εθελοντι- γουν να μιλήσουν εκτενώς Psychobiology.
κή αυτοαποκάλυψη των για την ομάδα των συνο- 52 (3) 263–276
εφήβων προς τους γο- μηλίκων τους, καθώς ανα- Smetana, J. G. (2008)
νείς τους. πτυξιακά έχουν την ανάγκη “It’s 10 o’Clock: Do You
Για να επιτευχθεί η αυτοα- να διαφοροποιηθούν από Know Where Your Children
ποκάλυψη βεβαίως, χρει- τους «μεγάλους». Are?”
άζεται μια καλή επικοινω- Το θέμα είναι αρκετά πολύ- Recent Advances
νιακή και συναισθηματική πλοκο για να βγουν αβίαστα in Understanding
σχέση ανάμεσα στους γο- συμπεράσματα, ιδίως αφού Parental Monitoring and
νείς και στον έφηβο, η η έρευνα σε αυτόν τον τομέα Adolescents’ Information
οποία χτίζεται από την παι- είναι πολύ πρόσφατη και οι Management.
δική ακόμα ηλικία. Οι έφη- ιδέες αυτές δεν έχουν με- Child Development
Perspectives.
2: 19–25.