Page 61 - mag_28
P. 61
από τις εκδόσεις
Ροές
Ρ. ΡΑΝΤΙΓΚΕ ΓΚ. ΝΤΕ ΜΩΠΑΣΣΑΝ Λ. ΤΟΛΣΤΟΙ
O ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΣΤΟ ΚΟΡΜΙ Ο ΟΞΑΠΟΔΩ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ ΤΟΥ ΙΒΑΝ
Ένα μοιραίο πάθος δένει ακα- Η ειδυλλιακή ζωή ενός αν- ΙΛΙΤΣ
τάλυτα έναν έφηβο και μια θρώπου σ’ ένα χωριό στις Μια μυστηριώδης ασθένεια
μεγαλύτερή του γυναίκα, πα- όχθες του Σηκουάνα ταράζε- φέρνει τον Ιβάν Ιλίτς κοντά στο
ντρεμένη με στρατιώτη που ται όταν αρχίζει να ονειρεύ- θάνατο. Καθώς το τέλος μοιά-
βρίσκεται στο μέτωπο και πο- εται πως ένα μυστηριώδες, ζει σιγά σιγά να πλησιάζει, ο
λεμά για την πατρίδα. Ο έρω- άυλο ον τον επισκέπτεται επιφανής δικαστικός δεν μπο-
τας αυτός, παράφορος, από- κάθε νύχτα και προσπαθεί να ρεί πια να κρύβεται πίσω απ’
λυτος, ενάντιος σε όλους και ρουφήξει τη ζωή από μέσα τις ψευδαισθήσεις που όριζαν
σε όλα, περιγράφεται με μια του. Πιστεύει πως «κάποιος» τη ζωή του κι αναγκάζεται να
σχεδόν ζωική δύναμη κι έναν τον ακολουθεί παντού, τον τη δει κατάματα, με νηφαλι-
κυνισμό όλο αθωότητα. παραμονεύει, θέλει να τον ότητα και ειλικρίνεια. Αυτό
υποδουλώσει, να τον κάνει που σταδιακά ανακαλύπτει εί-
Όταν πρωτοκυκλοφόρησε, το κτήμα του. Κι όταν, μετά από ναι οδυνηρό – υπάρχει άραγε
βιβλίο προκάλεσε σκάνδαλο: μια σειρά από πειράματα, βε- ακόμα χρόνος να το αλλάξει;
ήταν η ιστορία δύο ανθρώπων βαιώνεται για την ύπαρξη του
που έμοιαζε να χρωστούν την απρόσκλητου επισκέπτη, αρ- Με το Θάνατο του Ιβάν Ιλίτς
ευτυχία τους στον πόλεμο. χίζει να μηχανεύεται τρόπους ο μεγάλος Ρώσος κλασικός
για την εξόντωσή του. Γίνεται αποδεικνύει ότι είναι τεχνί-
Η θεματική τόλμη και η θαυ- όμως να εξοντωθεί ένα τέτοιο της και της μικρής φόρμας. Η
μαστή λιτότητα του λόγου πλάσμα; νουβέλα, που αποτελεί το αδι-
έκαναν το έργο αυτό κλασι- αμφισβήτητο αριστούργημα
κό. Ο ίδιος ο συγγραφέας του της ύστερης δημιουργίας του,
είναι ένας μύθος: πέθανε στα συγκινεί μέχρι σήμερα το ανα-
είκοσί του χρόνια, έχοντας γνωστικό κοινό, έχει προκαλέ-
περάσει σαν λαμπρός διάττων σει το θαυμασμό συγγραφέων
από τα γράμματα, αφήνοντας όπως του Ρολλάν, του Κορ-
για πάντα τη διάπυρη σφραγί- τάσαρ και των υπαρξιστών κι
δα του. αποτελεί πηγή έμπνευσης για
σκηνοθέτες μεταξύ των οποί-
ων συγκαταλέγεται και ο Κου-
ροσάβα