Page 103 - mag_37
P. 103
Εκείνη η τέλεια γαλήνη στη ζωή που δεν μπορεί να βρεθεί
παρά μόνο στην απόσυρση, σε ένα καλό φίλο, σε μια καλή βιβλιοθήκη.
Aphra Behn, 1640-1689, Αγγλίδα ποιήτρια & συγγραφέας
Η ΠΕΙΝΑ
ΚΝΟΥΤ ΧΑΜΣΟΥΝ
Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ
«Το βιβλίο μου είναι μια προσπάθεια να περιγράψω την περί-
εργη ζωή του νου, τα μυστήρια της ψυχής σε ένα κορμί που
πεινάει».
Κνουτ Χάμσουν
Τοποθετημένη στη Χριστιανία (σημερινό Όσλο) στα τέλη του
19ου αιώνα, η Πείνα περιγράφει τις προσπάθειες του ανώνυ-
μου ήρωα, που πασχίζει να επιβιώσει γράφοντας άρθρα για
εφημερίδες, τα οποία θα του επιτρέψουν να καλύψει τις στοι-
χειώδεις ανάγκες του –να φάει και να κοιμηθεί– με αξιοπρέ-
πεια. δεν τα καταφέρνει πάντα· με την κοινωνική, φυσική και
πνευματική του κατάσταση σε διαρκή εξασθένηση, περιπλανιέται στους δρόμους, βυθίζεται
ολοένα και περισσότερο στην παράνοια. Ο πεινασμένος συγγραφέας μάταια προσπαθεί να
διατηρήσει τον σεβασμό προς την έννοια «Άνθρωπος», προς τον εαυτό του και προς τους
άλλους, αφού το στομάχι του τον υποχρεώνει σε παραχωρήσεις για τις οποίες μετανιώνει,
γεμίζοντας άλλοτε ενοχές και άλλοτε αδικαιολόγητη αυτοεκτίμηση. Αυτό που τον κρατάει 103
να μη διαλυθεί είναι το κάτισχνο κορμί του, που σε μεγάλο βαθμό καθορίζει επίσης και τη
συμπεριφορά του μυαλού του.
«Ο ήρωας του Χάμσουν απαλλάσσεται συστηματικά από κάθε είδους πίστη σε κάθε είδους
σύστημα και τελικά, μέσω της πείνας την οποία επιβάλλει στον εαυτό του, φτάνει στο τίποτα.
Τίποτα δεν τον στηρίζει ώστε να συνεχίσει την πορεία του, κι όμως αυτός εξακολουθεί να
προχωρά. Προχωρά κατευθείαν στον 20ό αιώνα».
Από την εισαγωγή του Paul Auster
Η ΣΙΒΥΛΛΑ
ΠΑΡ ΛΑΓΚΕΡΚΒΙΣΤ
Εκδόσεις ΡΟΕΣ
Αγαπημένη του Θεού η πιο διάσημη από τις δελφικές Πυθίες,
ζει μακριά απ τους ανθρώπους και τ ανθρώπινα, έχοντας βρει
την ολοκλήρωσή της με τον θεϊκό έρωτα που την περιβάλλει,
ως τη στιγμή που η τυχαία γνωριμία της μ ένα κοινό θνητό, ξυ-
πνά μέσα της την γυναίκα.
Όμως ο Θεός, σκληρός και αδήριτος, δεν έχει την παραμικρή
συμπάθεια για τις ανθρώπινες αδυναμίες και δεν παραχωρεί
ποτέ αυτό που είναι δικό του.