Page 45 - mag_49
P. 45
της Ειρήνης Μανδηλαρά
προκαλεί ανατριχίλα και πανικό) και δεν μήτε κλειδαριά, ούτε ένα μπουλόνι για
διστάζει να συνδεθεί φιλικά αλλά κι ερω- να μπορέσετε με αυτά να περιορίσετε την
τικά με αρκετές γυναίκες όπως η Κάθριν ελευθερία του μυαλού μου». Το βιβλίο
Μάνσφηλντ, η Οτολίν Μορέλ κι η Βίτα «Ένα δικό σου δωμάτιο» γεννήθηκε όταν
Σάκβιλ-Γουέστ. Για χάρη της τελευταίας η Βιρτζίνια Γουλφ είχε προσκληθεί σε μία
θα γράψει το «Ορλάντο», βιβλίο που θα διάλεξη στο Κολλέγιο Γκίρτον στο Κέι-
εκδοθεί στα 1928. Η Βιρτζίνια Γουλφ μπριτζ το 1928 για να μιλήσει με θέμα
υπήρξε μία γυναίκα με πολλές πλευρές τη γυναίκα και τη λογοτεχνική συγγραφή.
και ζωές. Μοίρασε τη ζωή της μεταξύ του Αναλύοντας με έναν μοναδικό τρόπο τις
κοσμικού Λονδίνου και του ερημητηρίου δυσκολίες που αντιμετωπίζει η γυναικεία
της στο Σάσεξ ζώντας τη με δέος αλλά και συγγραφική δημιουργία, πρόσφερε στον
με θάρρος μέσα από μεγάλα λογοτεχνικά κόσμο μια πρωτοποριακή για την εποχή
και μικρά, καθημερινά θαύματα. Μοίρα- εκείνη άποψη και κατέγραψε μια από τις
σε εξίσου και τον κοινωνικό της περίγυ- πιο σημαντικές φεμινιστικές πολεμικές
ρο, το κοινό και τους κριτικούς του έργου του 20ου αιώνα Προωθεί τη θέση ότι
της. Χαρακτηρίστηκε μία από τις μεγαλύ- «μια γυναίκα πρέπει να έχει χρήματα και
τερες Αγγλίδες συγγραφείς του αιώνα ένα δικό της δωμάτιο εάν επιθυμεί να
της αλλά συγχρόνως κατηγορήθηκε για γράψει ένα μυθιστόρημα». Το δοκίμιο της
ανωριμότητα, σνομπισμό, ανευθυνότητα αυτό είναι εν μέρει μία μυθιστορηματική 45
κι αδυναμία. Στις 28 Μαρτίου του 1941 αφήγηση της σκέψης που την οδήγησε
η Βιρτζίνια, που πάντοτε έβρισκε τη δύ- να υιοθετήσει αυτή τη θέση. Υποστηρίζει
ναμη να προχωράει μπροστά βγάζοντας ότι η ψυχική διαδικασία στο χαρακτήρα
έστω και τη τελευταία στιγμή το κεφάλι μίας φανταστικής αφηγήτριας («αποκά-
έξω από το βούρκο της «απαίσιας αρρώ- λεσε με Mary Beton, Mary Seton, Mary
στιας» της, παραγεμίζει της τσέπες του Carmichael ή με οποιοδήποτε όνομα σε
πανωφοριού της με βαριές πέτρες και ρί- ευχαριστεί, αυτό είναι θέμα άνευ σημα-
χνεται στο ποταμό Ους αφήνοντας πίσω σίας»), βρίσκεται στην ίδια θέση με τη
δύο επιστολές στα δύο πρόσωπα που με- δική της και θα παλέψει με το ίδιο θέμα.
τρούσαν περισσότερο στη ζωή της. Στη Η αφηγήτρια αρχίζει την έρευνα της στο
Βανέσσα και τον Λέοναρντ. «Θα ήταν Oxbridge College, όπου αντανακλά τις
ένας θάνατος ειρηνικός και απόλυτα φυ- διαφορετικές εκπαιδευτικές εμπειρίες
σικός αν σκοτωνόμασταν στη βεράντα των ανδρών σε σχέση με αυτές των γυ-
στη διάρκεια μίας παρτίδας μπόουλινγκ ναικών, οι οποίες μοιραία οδηγούν και
στο τέλος εκείνης της ωραίας μέρας…της σε μία πιο υλική διαφοροποίηση. Στη συ-
δροσερής κι ηλιόλουστης». (πηγές από νέχεια περνά μια μέρα στην Βρετανική Βι-
το βιβλίο Virginia Woolf της Alexandra βλιοθήκη περιεργαζόμενη τις μελέτες και
Lemasson εκδόσεις Gallimard) τις υποτροφίες αναφορικά με τις γυναί-
κες, το σύνολο των οποίων έχουν γρα-
-Ψάχνοντας το δικό μας δωμάτιο φτεί από άνδρες κάτω από την επήρεια
«Κλειδώστε τις βιβλιοθήκες σας εάν έτσι του θυμού!!! Αναζητώντας στην ιστορία,
σας αρέσει. Αλλά δεν υπάρχει πόρτα, ανακαλύπτει τόσο λίγα στοιχεία για την